Torsk har gennem flere år været en tabsgivende forretning for Royal Greenland, men et nyt projekt, der læner sig op af erfaringer fra den norske lakseindustri, ser nu ud til at lykkedes og vende udviklingen i positiv retning.
Royal Greenland har gennem en årerække arbejdet med nutaaq-torsk, som nu fremover spås at kunne bidrage positivt til fiskekoncernens års-resultat, istedet for som nu, hvor den indenskærs torsk udelukkende har været et tabsgivende foretagne år efter år.
Ideér og erfaring er hentet i Norge, hvor lakseindustrien har arbejdet med laksefarme på åbent hav, hvor de holdes indtil de sejles ind til kysten, hvor de så bliver slagtet, forarbejdet og sendt videre ud i verden.
»Måden, vi håndterer fisken på, er i høj grad inspireret af måden, man håndterer norske laks på. Den store forskel er, at laksen i Norge bliver opdrættet fra den er ganske lille og er i fangenskab hele livet, hvor de grønlandske torsk er vilde og kun går i fangenskab i en kortere periode,« siger Mikael Thinghuus, der er direktør for Royal Greenland i en kommentar til planerne.
Arbejdsgangen håndteres med den nuværende flåde af brøndbåde, som henter nutaaq-torskene, der som de norske laks, går i store bure på det åbne hav. Her hentes de af brøndbådene, hvorefter de sejles ind til Maniitsoq, hvor de først afstesses i store kar, inden de slagtes og forarbejdes til videre salg.
Måden hvorpå fisken transporteres og landes giver ifølge direktøren målbart bedre kød på fisken, både i tekstur og visuelt, men også i forhold til, at der kommer mindre dryp, når fisken tøs op efter at have været frosset ned.
Projektet er vigtigt for Royal Greenland, hvis ejer er det grønlandske selvstyre og som derfor har en historisk forpligtigelse, til at indhale torrsk uanset hvad. Det ligger i formålsparagraffen og missionen for selskabet, at de skal være til almen gavn for det grønlandske samfund og derfor også har forpligtigelse til at leverer til de lokale bygder, der som udgangspunkt ikke har anden fisk at forarbejde.
Kilde. Royal Greenland og Fodevarewatch FiskerForum.dk