Her onsdag formiddag ligger den 75,1 meter lange fabrikstrawler »Ramoen« ved kajen i Ålesund i Norge, efter hjemturen fra »The Armon Shipyard«in Gijón i Spanien.
Nøjagtigt for to år siden offentliggjorde Rolls-Royce, på deres hjemmeside, at man havde indgået kontrakt om bygning af en ny »Ramoen« med fiskeselskabet Ramoen. Det var besluttet at designet skulle være af typen Rolls-Royce NVC 372, og nybygningen skulle rigges til fiskeri efter hvidfisk og rejer, med mulighed for både bundtrawl og pelagisk trawl.
Fiskefabrikken ombord sikre høj kvalitet og afregning
Projektleder Atle Vartdal siger til Fiskebat.no, at filetfabrikken ombord giver mulighed for en hel række af forskellige fiskeprodukter, hvor alt fra fisken udnyttes og resten ender som enten fiskemel eller olie. »Trawleren vil være et topmoderne miljøvenligt fartøj, som næsten ikke kan blive mere »grønt« end den er nu.« understreger han videre og fortsætter, »,i fiskefabrikken ombord er der installeret Valka filetmaskiner, hvor fisken først kommer igennem røntgen, så filetmaskinen nøjagtigt ved hvor snittet, med højt vandtryk, skal lægges, for at få det mest optimale udbytte af fisken. Valka maskinerne er meget brugt i den landbaseret fiskeindustri, men det er første gang at filetmaskinerne installeres og monteres i et fartøj.
Der er i det hele taget tænkt meget den »grønne linje«, der går igen i alle funktioner i hele skibet, til forarbejdningen, som sikre kvalitetten og specielt hvor hurtigt fiskens vej vil være igennem hele processen. Fra fisken landes ombord til fileten ligger færdigtpakket og nedfrossen i fryserummet, går der kun lige knapt 6 timer. En effektiv produktion er helt afgørende for at sikre fisken den rette topkvalitet og dermed højeste afregningspris.
»Ramoen« kommer ikke til at ligge uvirksomt hen
Når kvoterne er opfisket, er båden alligevel sikret helårsdrift, da fartøjet er indrettet til forskning, med tilhørende konferencerum, laboratorie udstyr og lokaler, samt rum til afslapning og hvile til forskere, så de også vil synes om arbejdet ombord. Der vil være plads til mellem 50 og 60 fuldtidsansatte ombord i det spansk byggede fartøj, som efter dåben på lørdag i Ålesund, vil stå rederiet i små 340 millioner kroner.
Rederiet Ramoen A/S er for 65 procents vedkommende ejet af Eros i Fosnavåg og af brødrene Knut og Atle Vartdal med 35 procent. Fartøjet »Ramoen« vil have base på Vartdal, hvor fryselageret til »Vartdal Fryseri« vil blive benyttet som lager ved de fremtidige landinger.