Et job som fisker og skipper, kræver dog lidt ud over det almindelige, når ledelse og erhvervsøkonomi skal gå hånd i hånd ombord på en moderne garnbåd. Specielt når også ansvaret for materiel og udstyr samt udrustning tælles med. Noget som bare skal fungerer optimalt, når man ligger milevidt ude på åben sø.
Men også sådan noget som afsætning og logistik samt omkostningsmæssig vurdering (Break Even), der skal afdække den mest optimale afsætning af lasten og fangsten, skal også ligge på rygraden af en skipper.
Som med eksemplet med fisker og skipper Dennis Birnbaum ombord på RI 244 »Rikke Høy«, der fornyligt har været en tur forbi Aberdeen Bank, 70 sømil ude for den skotske kyst. Her 8 timers sejlads fra Petershead, på fiske-banken hvor der fiskes pighvar og havtaske, i skarp konkurrence med sælerne. Har en fangst på 3.450 kg pighvar og ca. 500 kg havtaske, været genstand for en meget nøje udregning med, hvad der bedst kan betale sig i forhold til afsætning, men også i forhold til hvor Break Even ligger. Eller sagt på en anden måde, Hvor meget skal du sælge før dine omkostninger er dækket ind. For når man først har fundet Break Even punktet, hvor omkostningerne er lig med indtægterne, så har man forståelse af, hvor meget der skal sælges for at skabe et overskud.
I dette tilfælde lå »Rikke Høy« ca. 30 timers sejlads fra de danske auktioner, men kun ca. 8 timer fra Petershead i Skotland. Her landede man efter en teknisk kalkule, til en sættevognskøler, med en fragtpris på kun 800 Euro, som efterfølgende kørte ned gennem Storbritannien, til afskibning fra enten Newcastle eller Hull, hvor den sidenhen endte på den hollandske auktion. Her er afregningspriserne noget bedre end i Storbritannien og priserne slægter bedre de danske auktionspriser på.
En fangstrejse der omsatte for over en halv million
3.450 kg pighvar havde en gns.pris pr. kilo på kr. 70,00 og havtaske blev afregnet med en gns.pris pr. kilo på 30,00. Med 2 fangstrejser på Aberdeen Bank, havde Dennis Birnbaum mulighed for at spare forlægningssejlads på ialt ca. 3 døgn og istedet gennemføre 2 hele fangstdage ekstra i farvandet ud for den skotske kyst.
Det betyder noget, for man har kun en begrænset periode at fiske i omkring Aberdeen Bank og skal man samtidig tage højde for hvor og hvornår man sætter garnene, hvor der er færrest »blomster« / »skidt og møg«, så kan man bruge al den ekstra tid, man kan få på fiskefeltet. Denne udregning kan i den sidste end betyde overskud eller underskud for et konsumfartøj som »Rikke Høy’s«.
Men heldet skal også være med én, forklarer Dennis Birnbaum til FiskerForum.dk. For man var heldige med, at netop ved landingen af første læs havtaske og pighvar i Petershead, åbnede sejlruterne mellem Newcastle og Hull til Holland. En rute der ellers har været lukket ned i over tre måneder pga. Corona-krisen. Så de ca. 1.400 garn sat på Aberdeen Bank har været en god og fornuftigt forretning, med en forudseende god afsætning, der holdt bundlinje-resultatet positivt og godt oven vande.
Et andet Hvide Sande fartøj havde også udset sig Aberdeen Bank, men ikke med samme gode resultat. Her trawlede man efter rødspætter, men havde kun i mindre grad succes med dette, hvorefter man ellerede efter et døgn ændrede planer og sejlede væk igen til andre og bedre felter.
På vej hjem fra Aberdeen Bank, nåede »Rikke Høy« med besætning af sætte hvargarn, så man ved skiftet i Hvide Sande kunne sende en frisk besætning og skipper Poul Høy ved roret, ud for at vende de ca. 1400 garn.