Valget af grøn energiform til skibsfartens fremtidige behov er både en udfordrende og meget kompleks beslutning, og bekymringerne omkring dette emne er tydelige.
Det skriver Soefart.dk
Ifølge S&P Global, der støtter sig til Lloyd’s Register’s vurdering, vil e-metanol IKKE være en holdbar langsigtsløsning til skibsfarten. I stedet forventes ammoniak at trække det længste strå, som brændstof til skibe, da e-metanol anses for både for dyrt og for besværligt at anskaffe.
E-metanol har for nylig tiltrukket sig opmærksomhed, som et grønt alternativ til konventionel diesel i skibsfarten. Flere rederier, inklusive Mærsk, har allerede bestilt skibe, der kan sejle på grøn metanol. Ifølge Braemar skibsmægler, er der aktuelt bestilt 185 handelsskibe, der kan bruge grøn metanol som brændstof.
Men Lloyds Register peger på, at metanol på lang sigt kan møde udfordringer, primært på grund af bekymringer om de omkostninger, der er forbundet med bæredygtigt brændstof. Dette kunne potentielt bremse bestillingen af metanol-drevne skibe i fremtiden.
Lloyds opfordrer derfor de store grønne rederier til aktivt at engagere sig i udviklingen af grønne brændstoffer, hvis de ønsker at opfylde deres miljømæssige mål. Ammoniak og bio-metan fremhæves som mere levedygtige alternativer sammenlignet med e-metanol, når det kommer til skibsfartens fremtidige brændstofbehov. Dette rejser vigtige spørgsmål om, hvordan skibsfarten skal navigere fremad med hensyn til miljøvenlige brændstoffer og teknologier.