Det er først for nyligt, at havbrugene og kommunerne er blevet gjort bekendte med, at miljøminister Lea Wermelin (S) flytter tilsynet med Danmarks 19 havbrug væk fra kommunerne og til Staten under Miljøministeriet.
Både kommunerne og havbrugene mener, at tilsynet fungerer godt og tilfredsstillende, men alligevel overtager regeringen nu området, har nyhedsmediet Indblik.net skrevet.
Indblik.net, der med en borgerlig-liberal grundholdning samt et befriende og kvalificeret modspil til de oftest forekommende venstreorienterede medier, skriver at beslutningen om at havbrug fremover skal underlægges Miljøstyrelsen, er kommet bag på både havbrugene og kommunerne. De havde ellers fået et andet indtryk, efter Fødevarestyrelsen i flere omgange, har konstateret at der, citat: »ikke er behov for at intensivere eller ændre den eksisterende kontrolpraksis på fødevare- og veterinærområdet« – citat slut.
Dette indtryk efterlod styrelsen, efter at have foretaget nogle ekstraordinære kontroller af brugene tilbage i 2018 og 2019, skriver Indblik.net.
Trods indsigelse fra havbrugenes interesseorganisation, Dansk Akvakultur, til blandt andet Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, lader miljøministeren Lea Wermelin (S) sig ikke rokke. Kommunernes Landsforenings (Kl’s) Miljø- og Forsyningsudvalgsformand borgmester Jacob Bjerregaard (S) siger til indblik.net i en kommentar til afgørelsen: »KL er enig med erhvervet og organisationerne bag, at det er vigtigt at fastholde miljøtilsynet med havbrug på kommunale hænder. Da kommunerne har det bedste kendskab til lokale forhold og derfor bedst kan håndtere lokale udfordringer og spørgsmål, der måtte opstå. Derudover har kommunerne overblikket over den samlede erhvervsaktivitet i kommunerne og fører desuden også tilsyn med andre akvakulturvirksomheder, som f.eks. dambrug.«
Indblik.net beskriver videre de nærmest kaotiske forhold der har eksisteret hos de statslige myndigheder, både i ministeriet og i styrelsen, der har fået flyttet de såkaldte placerings-tilladelser og miljøgodkendelser, der ellers rettidigt er blevet indleveret fra havbrugene og kommunerne side, men som har levet sit eget liv, først i den ene statslige administrationsenhed til den anden, til den tredje, til den fjerde og den femte enhed. Forvirende og ugennemsigtigt, for i de sidste syv år, er ansvaret for placerings-tilladelserne først blevet flyttet fra Fiskeriministeriet til Fiskeristyrelsen, dernæst til NaturErhvervsstyrelsen, hvorefter Landbrugs- og Fiskeristyrelsen overtog ansvaret og senest er ansvaret i 2018 overdraget til Miljøstyrelsen.
I denne kaotiske rokade af ansvar og manglende behandling, har Statens advokat ikke gjort sagen mindre kompliceret. Han vurderede således i august måned 2019 at 5 placerings-tilladelser givet før 1. juli 2008 (datoen for implementeringen af habitatdirektivet i fiskeriloven) ikke skulle anses som ugyldige. Det ændrede han senere i 2019 til, at alle placerings-tilladelser var ugyldige med reference til EU-Domstolens dom om bevidst omgåelse af VVM-direktivet i Irland ved opsætning af vindmøller.
Alt imens dette har stået på, er havbrugenes ansøgninger om placerings-tilladelser endnu ikke blevet færdig-behandlet – nu på syvende år. Derfor kom det da også bag på de fleste, da miljøministeren midt under Corona-krisen pludseligt meddelte, at havbrugenes placerings-tilladelser ikke længere var gyldige. Overraskende fordi selvsamme myndighed ikke havde gjort deres arbejde ordentligt. Men årsagen om denne forvirende udmelding skal findes i Ministeriet, der nu havde ladet Kammeradvokaten undersøge administrationen af havbrugene. Og naturligt nok fundet, at en række havbrug ikke længere havde gyldige placerings-tilladelser (Deres ansøgninger var jo netop ikke blevet færdigbehandlet – af selvsamme myndighed.)
Ak ja – Det kan man vist kun udlægge som en urimelig behandling fra myndighedernes side og det har da også fået Dansk Akvakultur til tasterne, hvor de udtrykker sig utvetydigt overfor Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, at der her er tale om netop en »urimelig behandling«. Ligeledes har det fra foreningens side ikke været muligt at diskuterer sagen direkte med Miljøstyrelsen, hvilket også har været frustrerende.
Kammeradvokatens udlægning ikke retvisende
Sagen bliver ikke mindre speget af, at Advokatfirmaet Kromann Reumert i et notat fra tirsdag den 4. februar 2020 har vurderet, at Kammeradvokatens udlægning af EU-dommen ikke var retvisende. De skriver videre, for de danske havbrug er der ikke tale om en bevidst omgåelse af loven, fordi havbrugene i god tro har udnyttet placerings-tilladelserne i mange år. Derfor må disse placerings-tilladelserne fortsat anses som gyldige, selvom de måtte være behæftet med en retlig mangel,« skriver Kromann Reumert i sit juridiske responsum.
Det er et faktum, at alle de undersøgte havbrug har fulgt reglerne og det kommunale tilsyn fungerer godt. Det er dokumenteret i »Status og gennemgang af havbrugsområdet« (Miljø- og Fødevareministeriet 2019) som her konkluderer. »Miljøtilsyns-myndighederne har i foråret 2019 gennemført en ekstra kontrol af dokumentationen for de årlige indberettede tal for netto-produktion af fisk, foderforbruget og antibiotikaforbruget. Myndighederne har ikke konstateret eller vurderet, at der var tegn på, at de undersøgte havbrug har overskredet deres vilkår i forhold til de ovennævnte forhold, som er blevet undersøgt.«
Alle gode intentioner til trods, kommer Miljøministeren nu med en ny handleplan, der med Lea Wermelin’s ord skal rydde op i Danmarks Havbrug.
Paradoksalt nok bliver det selvsamme Miljøstyrelse, der her sidst ikke har udvist rettidig omhu med placerings-tilladelserne, der nu skal stå i spidsen for et mere effektivt miljøtilsyn. Ak ja.