Fiskeristyrelsen introducerer fra 1. januar 2024 et nyt kontrolkoncept, som vil fokusere på en systematisk kontrol af de fartøjer, der har de største udfordringer med at overholde den fælles fiskeripolitik. Det nye kontrolkoncept understøtter samtidig, at de fiskefartøjer, der overholde reglerne, skal kontrolleres mindre.
Fiskeristyrelsen skal til stadighed tilpasse kontrollen til vilkårene i fiskeriet.
Udviklingen i det danske fiskeri har igennem de seneste år været negativt påvirket af betydelige restriktioner i fiskeriet og reducerede kvoter i Østersøen og Kattegat samtidig med, at Brexit også har betydet reducerede kvoter i Nordsøen. Udviklingen betyder, at der er stor forskel i de landede mængder af fisk og antallet af landinger i de enkelte havne, der er tilknyttet Fiskeristyrelsens regionale kontrol. Det forventes, at antallet af landinger af fisk i Danmark fortsat vil være faldende i de kommende år, og at landingerne af fisk i højere og højere grad samles i havnene fortrinsvist i den nordvestlige del af Danmark.
For at sikre en ensartet kontrol og risikovurdering af alle fiskerfartøjer har styrelsen foretaget en analyse af det eksisterende kontrolkoncept, derunder de parametre, der ligger til grund for udtagelse af et fartøj til kontrol. Analysen har vist, at den fysiske kontrol af fiskefartøjer kan forbedres ved, at der i en endnu grad foretages systematisk kontrol af de fartøjer, der har sværest ved at overholde EU’s fælles fiskeripolitik.
Fiskeristyrelsen har derfor udarbejdet et nyt kontrolkoncept, som i højere grad målretter kontrollen af de fiskefartøjer, som har de største udfordringer med at efterleve den fælles fiskeripolitik, medens de fartøjer, der overholder reglerne, vil blive kontrolleret mindre.
Det nye kontrolkoncept betyder endvidere, at fiskerikontrollen fra årsskiftet i højere grad vil kunne sikre tilstedeværelse i havnene på de tidspunkter, hvor det forventes at fiskefartøjerne, der har behov for systematisk kontrol, lander deres fangst af fisk.