Korte film og tjeklister skal sikre, at nye besætningsmedlemmer får den rigtige start, så man undgår arbejdsulykker. Fiskeriets Arbejdsmiljøråd lancerer ny kampagne, som fiskerne selv er kommet med ønsker til.
I starten af det nye år skal skipper Lars Kajgaard ud og finde en ny mand til besætningen på sit fartøj ‘Tove Kajgaard.’ Det kræver altid en særlig sikkerhedsindsats, når et nyt besætningsmedlem skal være en del af holdet og lære fartøjet, rutinerne og kulturen at kende. Det sætter Fiskeriets Arbejdsmiljø nu fokus på med en række små film og det nye informationsmateriale: ‘Sikker start på nyt job.’
Den første tid er nemlig ekstra risikofyldt
»Op mod halvdelen af alle arbejdsulykker sker inden for det første år, en ny mand er ombord. Mange af dem sker tidligt i forløbet. Derfor er det et godt sted at tage fat,« siger Thomas Krakau, der er arbejdsmiljøkonsulent hos Fiskeriets Arbejdsmiljøråd og har været med til at lave den nye kampagne.
Materialet er skabt ud fra fiskernes egne behov og ønsker. I alt 14 forskellige fartøjer er kommet med input.
Fast procedure
På ‘Tove Kajgaard,’ hvor man fisker jomfruhummer som primær art, har Lars Kajgaard altid haft en procedure for, hvordan nye folk vises tilrette, fortæller han.
»Jeg beder ofte den af mine folk, jeg ved, er god til den slags, om at vise den nye mand rundt og sætte ham ind i, hvordan vi gør tingene her. Så runder jeg også selv lige af og tjekker op på, om de har været det hele igennem.«
Nye besætningsmedlemmer på Lars Kajgaards fartøj kommer igennem hovedpunkterne i det ny sikkerhedsmateriale fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, nemlig: Introduktion, instruktion, oplæring og opfølgning.
Ung læremester
Men processen bliver nu endnu lettere. Både for Lars Kajgaard og andre skippere.
Det nye materiale rummer nemlig tjek- eller huskelister, man kan følge, når et nyt besætningsmedlem skal være en del af teamet. Tjeklisterne bliver et rigtig godt værktøj, mener Lars Kajgaard.
»Det er er rart, at man har noget fast at gå frem efter. På den måde glemmer man heller ikke noget,« siger han.
Samtidig bliver det lettere for unge besætningsmedlemmer at vise mere erfarne og garvede fiskere tilrette, fordi de har et materiale at henvise til.
»Flere i min besætning er unge folk. Jeg har to på omkring 20 år. Kommer der så en ‘ny’ mand, som er meget ældre og har meget i bagagen, så kan det godt være lidt svært, når man skal fortælle sådan en erfaren gut, hvordan tingene gøres. Men har man noget materiale, man skal igennem, så undgår man, at det føles mærkeligt, og der er mindre risiko for at noget springes over,« siger Lars Kajgaard.
Tjeklisten gør situationen mere legal og kan gøre det lettere for både den unge og den ældre.
Ny uanset alder
For Lars Kajgaard er det væsentligt at en ny mand glider ubesværet ind i de rutiner og den kultur, der hersker på fartøjet.
»Det er godt at få den nye mand ind i de samme rutiner rimelig hurtigt. Han skal helst ikke begynde at køre sine egne,« siger han.
Som ny er det naturligt, at man gerne vil vise, at man ‘matcher’ de erfarne ombord. Men det må ikke føre til, at man tager unødige chancer. Derfor er grundig opfølgning vigtigt. Lars Kajgaard plejer selv at stå for den del. »Jeg tjekker op, og har der været en uheldig situation, så tager jeg den måske lige med ham over frokosten. Jeg kan også bruge videoovervågningen, spole tilbage og fortælle, hvordan man ikke skal gøre. Vi kører løbende opfølgning, det har vi altid gjort,« siger han.
Lars Kajgaard mener, det er helt rigtigt at sætte fokus på den første tid på fartøjet.
»Om man så er 20, 30, 40 eller 50 år, når man starter på en ny båd, så er man ‘ny på job’. Det er nye mennesker, nye kolleger og et nyt team, og så er tingene jo anderledes, end hvor man kommer fra. Jeg tror, det her vil være en stor hjælp til os.«