Supereffektive, topmoderne og nye fiskefartøjer ligger lige nu ved kajen i havnene omkring Danmark. Brændstofpriser på mellem 9,00 og 10,00 kroner pr. liter, som forleden, afholder nu de fleste af disse både fra at tage på havet.
Dvs. det bedste dansk fiskeri kan præstere, de mest miljøvenlige skibe og fartøjer, der alle håndterer fangsterne på den mest skånsomme og bæredygtige måde – stoltheden af dansk fiskeri, ligger nu fortøjret ved kajen.
De får absolut ingen hjælp fra politikernes side og de må derfor klare sig selv i et erhverv, der lige nu brutalt rammes af den »perfekte storm«, med prisstigninger på det helt vitale brændstof.
Fiskeriet har ellers overlevet mange udefrakommende kriser igennem tiden, men den sidste her, har fået bægret til at flyde over. Det skal ikke lyde som en klagesang fra fiskeriet, men prøv selv at følge med i listen herunder:
- Brexit-aftalens kvotereduktion på om mod 25 procent, som fiskerne stadig betaler af på
- manglende kompensation for Brexit
- manglende afklaring om ophugningsstøtte pga. Brexit
- Briternes enegang mht trawlforbud på Doggerbanke, selvom aftalen lød på fiskeri i fem et halvt år.
- 10.000 planlagte havvindmøller og indtil flere energi-øer, der fratager fiskerne de bedste fiskepladser
- Flere natura 2000 områder med fiskefri zoner
- Store Kvotereduktioner som med tobis rationsfiskeriet, hvor 48 både får tildelt 15.000 tons tobis. Tobis der for nogles vedkommende kunne fiskes med 100 tons pr. slæb og et fiskeri der var færdigt efter kun en uge, hvorefter man kunne lægge til kaj, selvom tobis’en stod i kø for at blive fanget. (biologisk selvmål)
- Generelle prisstigninger på op til 30 – 35 procent på alt fra trawl, net og wire samt reservedele, til timelønninger der også er stigende på reparationer og vedligehold samt ikke mindst en galoperende inflation der gør indkøb og forplejning ombord ekstra dyr.
- Brændstofudgifter der stiger lodret, fra budgetret 4,00 pr. liter til nu 9,16 pr. liter pt. Over en fordobling på få måneder.
- En kommende Co2-afgift
- Forrentning af skibe og materiel
- Myndighedernes stigende kontrol og indførelse af kameraovervågning
- Miljøorganisationernes stigende angreb og løgnagtige påstande
- Biologernes beskyttelse af fiskeriets hovedfjender nummer et – sæler og skarv
Det giver hele erhvervet hovedbrud, for hvorledes skal alle disse bureaukratiske regelsæt forenes med et fiskeri i balance, der med omkostningsstigningerne har det svært nok i forvejen med at få det til at løbe rundt.
Specielt brændstofprisernes himmelflugt de seneste måneder, med langt over en fordobling af brændstofprisen, har fået indtjeningen ved fiskeriet til at styrtdykke og fået rentabiliteten i fiskeriet, der er et udtryk for forrentningen af en virksomheds samlede investerede kapital, til at gå samme vej.
Der regnes og divideres rundt omkring ved middagsbordene, når fiskerne skal holde en forventet fangstomsætning op mod de voldsomt stigende omkostninger og den stadig stigende inflation på daglige fornødenheder. Et regnestykke der nu hver gang går i minus, så man er tvunget til kajen, istedet for at sejle ud på fiskeri.
Dybt frustrerende for fiskerne, der langt hellere vil fiske end sidde uvirksomt hjemme og vente på »bedre tider«.
Det er absolut sidste udkald for dansk fiskeri
Disse tider er kommet bag på alle fiskere og særligt for de fiskere, som har investeret i fremtidens fiskeri, som den vestjyske skipper, Jan Mathiesen, der blot for nogle år siden modtog en topmoderne og super effektiv kombineret trawler og flyshooter, RI 433 »Emmalie«, der nu nærmest naturstridigt ligger fortøjret og uvirksomt hen ved kajen.
Til FiskerForum.dk siger den vestjyske skipper, at det er dybt frustrerende, særligt efter fiskeriets egen minister i anden forbindelse, pure har nægtet at hjælpe danskerne i al almindelighed, med politiske tiltag, der skulle afbøde de kraftigt stigende brændstof- og fødevarepriser samt stoppe en inflation der ikke er set højere i de seneste 35 år. Så er humøret på nulpunktet for skipperen.
Jan Mathiesen er da også noget bøs i stemmen, da han overfor FiskerForum.dk, fortæller, at da man fastsatte budgettet for det nye skibs brændstofudgifter, var prisen på en liter diesel 2,80 kroner. For en forsigtigheds skyld, budgeterede man med 4,00 pr. liter, noget der umiddelbart virkede helt usandsynligt at prisen nogensinde ville nå derop. Men ikke desto mindre, og med besked om til besætningen, at hvis prisen på brændstof ville runde 8,00 kroner pr. liter, så ville den vestjyske fiskeskipper lægge sin båd til kaj. Det skete så den 3. juni i år og siden har RI 433 »Emmalie« ligget ved kajen.
Til FiskerForum.dk forklarer Jan Mathiesen, at brændstofudgiften på en båd af »Emmalies« størrelse ligger på mellem 20 og 25 procent af omkostningerne. Nu har denne procentdel langt overskredet 50 til 60 procent – så økonomien er skredet fuldstændigt.
Statens nye hjemmeside Kriseinformation.dk skriver i deres nyheder
Olieforsyningen er stabil for øjeblikket. (Det bærer priserne desværre ikke præg af). Men man henviser til, at Danmark er en del af det globale oliemarked, hvor Rusland er verdens tredjestørste olieproducent og derfor har en naturlig indflydelse på udbuddet af olie.
Derfor forventer Statens nye hjemmeside »Kriseinformation.dk« også stigende priser på benzin og diesel og med en tendens til, at de kan stige yderligere, end hvad man allerede har set. De forklarer videre, at hvis der opstår en decideret oliekrise, kan der dog frigives reserveolie fra beredskabslagrene, hvorefter Danmark vil have olie nok til 81 dage.
Danmark er desuden 64 procent selvforsynende på olieområdet, og den olie vi har brug for, kan købes på verdensmarkedet. (Det er dog en ringe trøst for fiskerne, under de nuværende prisforhold.)
Danske politikere tøver
Den tyske stat kompenserer, efter en vedtagelse i det tyske parlament (Deutscher Bundestag) de tyske fiskere, hvis båden har en størrelse som Jan Mathiesens, med 260.000 danske kroner, svarende til over en kvart million. Et tilskud der udbetales hurtigt kontant og som et engangsbeløb til fiskerne. Det fornuftige i dette tyske tiltag er, at der fortsat landes fisk, der er med til at holde fiskeindustriens hjul igang, (der arbejdes og eksporteres), men samtidig holder det priserne på fisk i ro, så de ikke, som man kunne frygte, vil stige helt ekstremt. Udbud og efterspørgsel styrer også priserne her.
Det tyske tiltag kræver end ikke en ansøgning fra fiskerne selv – Nej, det udregnes automatisk og fiskeren får derefter direkte besked om beløbets størrelse.
Nemt og ligetil, uden besværligt bureaukrati – sådan hr. fiskeriminister Rasmus Prehn (S) den ligger således klar til en dansk pendant og umiddelbar efterligning.