Fiskerne er underlagt et håbløst bureaukrati, der nærmest pr automatik udskriver »dummebøder« til fiskerne i flæng. Når man fortæller andre brancher om hvor omfattende en kontrol man er underlagt i dansk fiskeri, så himler de fleste og forstår ikke hvordan en hel branche kan leve under sådanne forhold, med overdrevet bureaukrati, hvor rigide regler og mangel på fleksibilitet skaber unødvendige byrder og frustrationer.
Den danske fiskerikontrol er en regulerende myndighed, der arbejder inden for rammerne af loven for at sikre bæredygtigt fiskeri og overholdelse af reglerne. Selvom kontrolprocedurerne kan virke omfattende og til tider urimelige, især når små procedurefejl medfører store bøder, er formålet klart at beskytte fiskebestandene og sikre en retfærdig forvaltning af fiskeressourcerne.
Og Ja – Vi skal følge og overholde de love og regler der er på området, men tolkningen og straffen for ikke at følge disse »vejledninger« virker urimeligt hårde og til tider direkte uretfærdige.
For fakta er, at dansk fiskeri er underlagt en omfattende og daglig kontrolprocedure, som involverer en lang række krav og dokumenter. Fra det øjeblik, et fiskefartøj afsejler, til fiskeriet påbegyndes, og fangsten hales ind, skal fiskerne indberette hver eneste lille detalje.
Krav der bl.a. omfatter afsejling, påbegyndelse af fiskeri, fangst træk for træk, foreløbig og endelig Danske Melding, melding om ankomst, endelig melding, og efter landing en landingserklæring. Hertil skriftlige dokumenter i form af Landingsseddel til modtageren af fangsten, dokument om
sporbarhed og et transportdokument. Ja – man bliver helt forpustet over bare at læse om det. Tænk så på, at dette »kontorarbejde« oftest foregår under dårlige vejrforhold, alt mens arbejdet med fangsten skal håndteres, sorteres og pakkes så hurtigt som muligt.
Det kan næsten ikke undgås at der begås fejl
For danske fiskere er denne kontrolprocedure ekstremt administrativt tung og meget tidskrævende. De mange krav resulterer i en betydelig mængde papirarbejde, som fiskerne skal håndtere under deres arbejdsdag. Dette skaber en stor bureaukratisk byrde, som kræver nøjagtighed og fuld opmærksomhed på alle detaljer – fejl straffes her og minimums taksten er 5000 kroner.
Det blev for meget for en nordjysk skipper, der syntes at nu måtte »Nok være Nok«. Sammen med sin advokat Carsten Jacobsen, fra advokatfirmaet Espersen, skrev fiskeren et brev til Fiskeristyrelsen, hvor han ikke erklærede sig enig i bødeforlægget på de 5000 kroner og at forseelsen taget i betragtning, ikke mente den var berettigede til en politimæssig sigtelse.
Det gav så en tur rundt i det juridiske system
I denne sag fra et jomfruhummer-fiskeri i april måned 2023 (14 måneder siden) hvor fiskeskipperen blev stillet et bødekrav i udsigt, som fiskeren ikke fandt rimeligt, hvorfor sagen endte for retten.
Fra en ubetydelig fejl i fiskeriet af jomfruhummer, gik turen til Retten i Hjørring, hvor det helt store retssystem blev sat igang.
Det handlede i alt sin enkelthed om, at hummertrawleren kl. 23.17 havde anmeldt sin ankomst til Havnen på Læsø, den følgende morgen kl 05.30.
Ifølge reglerne skulle han både sende en foreløbig melding og en endelig melding senest 15 minutter før ankomst, hvilket han ikke gjorde.
Retten fastslog, at den nordjyske fisker kun havde sendt en endelig melding, ikke en foreløbige. Reglerne på det pågældende tidspunkt krævede en foreløbig melding, men henvisningen til de specifikke krav var ikke klart anført i den gældende anklage.
Derfor blev fiskeren frifundet, da der ikke var tilstrækkelig juridisk belæg for anklagen.
Konklusion blev, at hummerfiskeren fra Læsø blev frifundet, og at statskassen helt ekstraordinært efterfølgende skulle betale hele sagens omkostninger, hvilket ikke er normalt i den slags sager.
Man sidder dog med en mærkelig fornemmelse og følelse efter denne afgørelse. For mange fiskere har i tidens løb bare betalt sig fra de forseelser på 5000 kroner, de har modtaget som bødeforlæg. Hvis de nu også har manglet henvisningen til »de specifikke krav«, i bødeforlægget, så kunne de måske også have undgået denne »dummebøde«, som den populært kaldes blandt fiskere.
Moralen i sagen
Så må det være, at myndighederne skulle være mindst ligeså opmærksomme på små »procedure«-fejl, som fiskerne – her blev myndighederne ramt af samme nidkærhed, som de ønskede at straffe fiskeren med. Så 5000 kroner plus blev til et rungende minus på adskillige tusinde kroner mere for fiskeristyrelsen.
Så fejl i fiskeriet koster mange penge
Fejl i indberetningerne kan have alvorlige konsekvenser for fiskerne, med potentielle bøder eller sanktioner. Der er derfor et stort behov for en forenkling af disse regler og især med hvorledes de administreres.
Det bør ske ved at forenkle og optimere kontrol-proceduren i dansk fiskeri. Mindre bureaukrati og mere effektive systemer vil ikke kun lette fiskernes daglige arbejde, men også reducere risikoen for fejl og forbedre sporbarheden i fiskeriet. En afskaffelse af nogle af processerne kunne være et skridt i den rigtige retning, hvilket ville gøre det lettere for fiskerne at overholde de færre krav dette vil give, uden at gå på kompromis med fangstkvaliteten.
Den nuværende kontrolprocedure i dansk fiskeri er administrativt tung og skaber store bureaukratiske byrder for fiskerne. Den øgede sandsynlighed for fejl under vanskelige arbejdsforhold peger på et akut behov for forenkling af procedurerne. Dette vil kunne sikre en mere effektiv og mindre stressende hverdag for danske fiskere, samtidig med at kvaliteten og sporbarheden af fangsten opretholdes.