En fiskeri- og havpagt mod bæredygtig, videnskabeligt baseret, innovativ og inklusiv fiskeriforvaltning Kommissionen fremsatte den 21. februar 2023 en meddelelse om den fælles fiskeripolitik i dag og i morgen.
Meddelelsen kommer med anbefalinger på en række områder:
- Styrkelse af personer i fiskeri- og akvakultursamfund
- bidrag til beskyttelse af planeten
- forbedring af administrationen af den fælles fiskeripolitik
- tilpasning til varierende fiskeriinteresser uden for EU-farvande
- udnyttelse af potentialer for bæredygtigt innovation og investeringer.
Meddelelsen giver et overblik over det sidste årtis håndgribe-lige resultater og afsluttes med en opfordring til medlems-stater, interessenter og det videnskabelige samfund om at tilslutte sig Kommissionens »Pagt om Fiskeri og Hav«.
Meddelelsen vurderes ikke at have betydning for beskyttelses-niveauet i Danmark og EU. Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2023 med henblik på præsentation og udveksling af synspunkter.
Sagen har været i høring i § 5-udvalget (fiskeri)
- Danmarks Pelagiske Producent Organisation (DPPO) mente overordnet, at Kommissionens tilgang var uambitiøs. Det var grundlæggende forkert at fokusere på at udarbejde en rapport, som indebar, at man udskød ændringerne af ting, der ikke fungerede. DPPO kritiserede, at Kommissionen brugte som begrundelse for ikke at ville gennemføre ændringer, at medlemsstaterne – efter Kommissionens opfattelse – ikke fuldt ud havde implementeret de nuværende regler. DPPO understregede behovet for visse ændringer, særligt med henblik på at sikre fiskerierhvervets mulighed for at kunne omstille sig i en grønnere retning. Det handlede særligt om ændringerne af kapacitetsreglerne.
- Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) støttede bemærkningerne fra DPPO. Mange af de regler der blev vedtaget i 2013, var ikke blevet implementeret. Der blev særligt henvist til de fleksibiliteten, der skulle ledsage landingsforpligtelsen, så som blandt andet artsfleksibilitet. DFPO fandt Kommissionens tilgang for stringent og uambitiøs. Kommissionen burde i stedet have fokus på, hvordan omlægningen af fiskeriforvaltningen kunne være. DFPO mente ikke, at fiskerierhvervet kunne omstille sig med de nuværende regler
- Marine Ingredients Denmark (MID) støttede bemærkningerne fra DPPO og DFPO.
- Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri PO (FSK-PO) kunne overordnet støtte Kommissionens analyse af udfordringerne i fiskeripolitikken. Dog savnede FSK-PO, at Kommissionen italesatte, at det skånsomme fiskeri, var et værktøj til at løse mange af udfordringerne. En af udfordringerne var generationsskifte. FSK-PO understregede, at det var betydeligt nemmere i små fartøjer. FSK-PO mente, at hvis EU vil sikre et bæredygtigt og mangfoldigt kystfiskeri, så var fiskeriet nødt til at åbne sig op for en anden gruppe af primærproducenter end dem vi havde i dag. Dette kunne blandt andet gøres ved at demokratisere og lette adgangen og mulighederne for at blive fisker. FSK-PO fandt, at et skift til en økosystembaseret forvaltninger kræver mere viden, og derfor burde ICES inddrage flere »ikke fiskerirelaterede« parametre i deres rådgivning. Herunder påvirkningen fra pattedyr og fugle på den manglende genopbygning af visse fiskebestande. Derudover påpegede FSK-PO bomtrawlerne, som fortsat truede kystfiskersamfund, som Kommissionen fremhævede var et vigtigt mål med hele politikken. FSK-PO mente ikke, at bomtrawl hørte hjemme i en bæredygtig fiskeripolitik. FSK-PO mente videre, at man bør fokusere en stor del af innovationen på at udvikle det skånsomme fiskeri. Desuden påpegede FSK-PO, at der bør forskes mere i de samlede økonomiske konsekvenser af de valg, der tages i fiskeripolitikken. FSK-PO opfordrede Danmark og Kommissionen til at undersøge, hvad discarden er i de skånsomme fiskerier. Derudover opfordrede FSK-PO Danmark til at få DTU Aqua til at gennemgå udenlandske bomtrawleres landingsmønster (sorteringer) og koble disse til fiskeri-mønstre og resultat af fiskerikontrollens data. FSK-PO påpegede problematikken omkring lige repræsentation i forhold til stakeholder involvering. Grundet færre midler og relativ dårlig organiseringsgrad havde småskalafiskere dårligere mulighed for at deltage. Derfor opfordrede FSK-PO EU og medlemsstaterne til at afsætte midler til særligt småskalafiskere. FSK-PO er positive for, at Kommissionen italesætter vigtigheden af artikel 17, og at der nu var en analyse i gang af de kriterier medlemsstaterne bruger. FSK-PO anbefalede en yderligere styrkelse af kystfiskeriet via kystfiskerordningen, med f.eks. tilførsel af yderligere fiskerimuligheder. Videre anbefalede FSK-PO, at det kun er den beskyttede ordning der videreføres. Dette ville bidrage til at sikre kystfiskeriet og sikre levering på centrale målsætninger i EU’s miljø- og fiskeripolitik.