Finanslovsaftalen sikrer at skoleskibet »Georg Stage« kan sætte sejl to gange næste år. Derimod har man åbenbart fuldstændigt overset Skoleskibet »Danmark«, et andet statsligt-ejet skib, der ikke på samme måde er betænkt i Finansloven for 2024. Det vækker selvsagt bekymring om dets drift i 2025.
De ubefarne skibsassistenter kan efter gennemført uddannelse på skoleskibene (eller søfartsskole på land) søge beskæftigelse til søs. Samtidig er uddannelsen fødekæde til en række af de øvrige maritime uddannelser, dels ved at eleverne gennemfører den fulde grundlæggende Maritime Uddannelse, enten som befaren skibs-assistent eller kystskipper og endelig ved efterfølgende at kunne læse videre til skibsfører på Marstal Navigationsskole eller MARTEC i Frederikshavn.
Det er der nu gjort forskel på i Finansloven
For mens »Georg Stage« kan fortsætte med dobbelttogt næste år, så mangler bevillingen til skoleskibet »Danmark« fuldstændigt.
Glædeligt for besætningen ombord på »Georg Stage«, men knapt så heldigt for besætningen på »Danmark«, der nu kan se Folketingets partiet sikre deres kollegas videre sejlads i årets finanslovsaftale. Skoleskibet »Georg Stage« får ni millioner kroner til et ekstra togt. Noget både politikere, uddannelsessektoren og rederierne har skubbet på for at få. Og med finanslovsaftalen har landets politikere lyttet, men samtidig også overset »
Skoleskibene er en fantastisk indgang til en karriere til søs, og i en tid, hvor rederierne skriger på arbejdskraft, er det utroligt vigtigt, at disse statslige-ejet skibe også til næste år kan fortsætte med at vise unge mennesker vejen til en spændende fremtid i Det Blå Danmark.
Hvis ikke der var blevet fundet penge på årets finanslov til »George Stage«, ville det næste år kun være muligt at sende ét hold skoleelever om bord på skibet. Ifølge Danske Rederier betyder beslutningen om et togt mere, at yderligere 63 elever får mulighed for at prøve uddannelsen af, som mere end 90 procent i dag gennemfører. Det glæder Danske Rederier at der er blevet plads og økonomi til det ekstra togt. Men det ærgrer samtidig, at bevillingen kun er et-årig. En fler-årig bevilling kunne skabe den fornødne ro om arbejdet, lyder argumentet. Desuden peger Danske Rederier på, at der også bør findes penge til, at skoleskibet »Danmark« ligeledes kan tage på et ekstra togt.
På Martec i Frederikshavn udtrykker man chok over den manglende bevilling til skoleskibet »Danmark« til trods for gentagne påstande om behovet for flere midler. Det vækker både frustration og bekymring blandt dem, der ser skibet som en central del af den maritime uddannelse og opfordrer til, at staten prioriterer støtten til skibets drift.