Det er den kun 25-årige fisker Niklas Davidsen fra Esbjerg, der sammen med sin storebror Atli Christoffer Samuelsen på 36 år, har købt og investeret i en bomtrawler fra 2003 og dermed tilført endnu en rejekutter til Esbjerg Havn, hvor fiskeriet ellers har været for nedadgående i mange år.
Det er bomtrawleren RI 159 »Merano« fra Hvide Sande, der nu med ny ejere ombord, har taget turen sydover til Havnen i Esbjerg, hvor Niklas Davidsen fremover vil fiske fra.
Tirsdag i sidste uge stod den fjorten år gamle rejekutter, ind gennem Grådybet med den unge fisker Niklas Davidsen, med friske skipperpapirer i lommen og hånden solidt plantet på roret, sammen med skibets anden ejer broderen Atli Christoffer Samuelsen samt faderen, tidligere fisker Heðin Davidsen, der stolt fulgte indsejlingen til Esbjerg Havn.
Skibet har siden Skipper Henning Pedersen i Hvide Sande fik nybygningen fra Vestværftet med byggenummer 237 i 2003, været eneindehaver af stålkutteren der fik navnet »Merano« RI 159. For knapt seks år siden blev Hvide Sande kutteren 100 procent istandsat, efter et forlis og båden står derfor i ualmindelig god stand og i en bedre stand end årstallet for nybygningen antyder. Salget mellem brødrene i syd og Henning i Nord, er kommet i stand gennem en dygtig vestjysk revisor i Hvide Sande, der har hjulpet handlen godt på vej, så det har været muligt for den tidligere færøske familie, at få handlet Esbjergs nye rejekutter, der fremover vil bære navnet »Samantha«.
Til FiskerForum.dk forklarer Niklas, at han har været beskæftiget med fiskeri, siden han gik ud af niende klasse i folkeskolen. Det har med den familiemæssige baggrund i fiskeriet, egentlig altid ligget i kortene, at han skulle gå den vej. Det frie liv, naturen og dét selv at bestemme har også trukket, selvom der selvfølgelig altid er en risiko forbundet med at være selvstændig. Men branchen og specielt rejefiskeriet har de senere år været rigtigt fornuftigt, fortsætter Niklas og peger på at med »Samantha« har man en båd, der også kan rigges til andet fiskeri end rejer. Enten til industrifiskeri efter tobis eller konsumfisk. Det er så tæt på en »fiskerimæssig helgardering« som man næsten kan komme og Niklas ser da også med fortrøstning på fiskeriet og fremtiden.
Niklas samt Atli havde sammen med en bedstemand ombord, første fiskeri i onsdags, hvor grejerne lige blev prøvet af og fisket lidt til dagen efter. Efter hjemkomsten blev der foretaget nogle enkelte ændringer ombord og allerede torsdag aften stod brødrene ud igen, denne gang alene og efter endt fiskeri her, kunne de sammen lande 100 poser hesterejer, hvilket de to fiske-brødre var ganske godt tilfredse med.
Niklas fortæller videre, at rejerne går til en hollandsk opkøber og fabrik, der læsser fra kajen i Esbjerg og fragter dem til fabrikken i Holland. Her sorteres de i tre størrelser, hvorefter de sendes sydover til Marokko i Nordvestafrika, hvor de piller rejerne. Herfra går de retur til Holland, som derefter distribuerer dem til købere overalt på det europæiske marked.
På Havnen i Esbjerg har den nye rejekutter vakt opsigt og glæde, da flere stadigt kan huske Esbjerg Havn som Danmarks største fiskerihavn og med en mindre flåde af bomtrawlere i havnens første bassin, giver endnu en rejetrawler et strejf af tidligere tiders storhed samt fiskeatmosfære og stemning.
FiskerForum ønsker Niklas og Atli samt familie tillykke med købet og ønsker dem god vind fremover.
FiskerForum.dk