I forhold til året forinden har danske fiskere måtte indkasserer en halvering af deres driftsresultat i 2021
Det skriver Danmarks Statistiks »regnskabsstatistik for fiskeriet« der giver en årlig opgørelse af økonomien i erhvervet, der drives fra dansk registrerede fiskerfartøjer. Statistikken er baseret på regnskaber fra fartøjerne.
Det samlede driftsresultat for dansk erhvervsfiskeri blev således i 2021 på 478 mio. kr., hvilket var 384 mio. kr. eller 45 pct. mindre end i 2020. Tilbagegangen skyldes, at den landede mængde fisk faldt med 37 pct. Højere priser bevirkede imidlertid, at det samlede bruttoudbytte kun faldt med 13 pct. Driftsomkostningerne faldt med 3 pct., hvilket var noget mindre end reduktionen i landingsmængden.
Fartøjer over 40 meter stod for halvdelen af fiskeriets bruttoudbytte
Bruttoudbyttet for alle fartøjer blev i 2021 på 3,0 mia. kr. De 27 største fartøjer (dem over 40 meter) fik et bruttoudbytte på 1,5 mia. kr., hvilket svarede til 50 pct. af fiskeriets bruttoudbytte, men hele 77 pct. af driftsresultatet. Driftsresultatet for disse fartøjer blev i 2021 på 369 mio. kr., hvilket var 316 mio. kr. eller 46 pct. mindre end i 2020.
Bruttoudbytte for fartøjer under 40 meter
Fartøjer mellem 24 og 40 meter havde en andel af bruttoudbyttet på 18 pct., mens fartøjer på mellem 18 og 24 meter samt fartøjer med en længde på 15 til 18 meter havde en andel på hhv. 11 pct. og 9 pct. De resterende 12 pct. af bruttoudbyttet kom fra fartøjer under 15 meter og fra fartøjer, der fiskede efter hesterejer og muslinger.
Omkostninger til brændstof steg
De samlede omkostninger til brændstof udgjorde 345 mio. kr. i 2021, hvilket var 22 pct. mere end i 2020. Det totale forbrug af brændstof blev beregnet til 95 mio. liter i 2021, svarende til en reduktion på 10 pct. Det gav en omkostning til brændstof pr. fartøj på 731.000 kr. i 2021 eller 26 pct. mere end i 2020. Det beregnede forbrug af brændstof pr. fartøj faldt med 7 pct. til 201.000 liter. Antallet af dage, hvor hvert fartøj var på havet (havdage), steg i samme periode fra 128 til 133. Brændstofforbruget pr. ton landet fisk voksede med 44 pct. til 208 liter pr. ton landet fisk.
Øvrige omkostninger
Summen af driftsomkostninger (fraregnet brændstof) faldt med 125 mio. kr. fra 2020 til 2021. Det svarede til et fald på 142.000 kr. pr. fartøj eller en nedgang på 3 pct. Nedgangen skyldes bl.a., at omkostninger til køb af årskvoter, is m.m. og til vedligeholdelse blev reduceret med hhv. 21 pct. og 9 pct., mens landingsomkostninger m.m. steg med 12 pct.