»Humla« teknologien blev lanceret på Nor-Fishing 2018 og var med i opløbet omkring Innovationsprisen 2018. Overraskende vandt de ikke prisen, for bag denne disruptiv teknologi gemmer sig en helt ny og anderledes fisketeknologi omkring trawl, der vil ændre både fiskeriet men også markedssituationen fuldstændigt og meget markant.
Norske Stø Technology vil med »Humla« få hele branchen omkring trawlfiskeriet til at tænke helt nyt med fartøjs- og procesoptimering samt nye driftsformer og markedsudvikling med helt nye forretningsmodeller til følge. Grundlæggerne bag Stø Technology står Pål Arne Roaldsnes, Jan Børge Vik og Arne O. Flø, som alle har en lang erfaring indenfor den maritime industri og fiskeriet samt produktudvikling indenfor faget. De har med »Humla« projektet leveret en patenteret teknologi med et autonomt undervandsfartøj der gør det muligt at tømme trawlet, mens det stadigvæk fisker.
Norske «Humla» er en TAUV (Towed Autonomous Underwater Vehicle) som slæbes efter trawleren via et sondekabel og som nærmest poetisk betegnes af Arne O. Flø, som en »Humla« (en bi der flyver fra blomst til blomst for at samle nektar.) visuelt beskrevet og som i den virkelige verden består af et undervandsfartøj der bevæger sig sikkert og uhindret imellem skibet og trawlet på helt klart definerede opgaver.
Dvs. når trawlet er fyldt med en passende mængde fisk vil «Humla» ved hjælp af GPS og positioneringsdata, sonar og en adapter der kobler sig på trawlposen, laste fisken over i en transportsæk på «Humla». Derefter returnerer undervandsfartøjet til skibet og afleverer fangsten gennem et modtageluge under vandlinjen på trawleren, til en vandfyldt sektion om bord. Samtidig under losningen, fortsætter »humla« med at trawle videre og fange fisk.
Flere fordele ved »Humla«
Det giver mulighed for at håndterer fisken individuelt samt skånsomt og man imødekommer flere af de kvalitetsudfordringer som trawlfiskeriet står overfor i dag. Specielt nævnes de tre hovedårsager til fiskens ringere kvalitet og dermed lavere afregning. – Det er udmattelse af fisken samt klemskader, som følge af for mange timer i selve trawlet – Skader på fisken når den løftes ud ad vandet og indover siden til trawlet takles. – Samtidig løser det også problemet med ventetiden om bord for besætningen.
Jævnt flow af fisk
Når «Humla» ikke henter fisken om bord, kan den også bruges til overvågning og til at lede efter fisken. Det hele bidrager til en mere homogent og jævnt flow af fisk til trawleren, der efterfølgende får udfyldt ventetiden om bord og dermed også udnyttet besætningens tid bedre og mere lønsomt.
Med denne nye teknologi vil man kunne bringe fangsten hurtigere om bord og dermed også mere skånsomt uden skader, men også så jævnt, at man undgår flaskehalse i forarbejdningsprocessen om bord. Gevinsten ved dette jævne flow menes efter udviklernes oplysninger at ligge i størrelsesordnen 15 til 20 procent. Det vil også smitte af på arbejdsmiljøet om bord, som pga. måden man takler på, forbedre ergonomien væsentligt i arbejdet og man minimerer dermed også arbejds- og slidskader hos besætningen.
Arne O. Flø, der er daglig leder i Stø Technology er ikke i tvivl om »Humla« er fremtidens trawlløsning. »Vi tror at udstyret og tankerne bag med brugen af »Humla«, radikalt vil ændre trawldesignet i fremtiden. Det vil også ændre vores syn på hvorledes et fabriksdæk om bord fremover vil se ud. En ændring der vil give pladsbesparelser og frigive kapacitet samt reducerede størrelse på fabrikken og mindre behov for motorkraft samt færre omkostninger med fleksible løsninger.«
»Fra fisken går i trawlet, til den ligger på køl i butikkerne, gennemgår fisken den bedste og mest effektive og miljøvenlige samt etisk forsvarlige behandling fisken overhovedet kan få. En forretnings-filosofi der gerne skulle sikre den bedste råvareudnyttelse og give den største værdiskabning af fisken undervejs, til glæde for alle.
Kilde: Stø Technology og Kystmagasinet FiskerForum.dk