De sidste otte år har Herman Thomsen, der har Hermans Vod- og Trawlbinderi i Strandby, arbejdet på et kegleformet trawl, der er helt unik i forhold til eksisterende trawl, da designet giver en væsentlig og betydelig brændstofbesparelse og samtidig mindsker CO2-udslippet afgørende.
Det nyudviklet trawl trækkes lettere gennem vandet og giver derfor en væsentlig brændstofbesparelse. Den præcise effekt af den patenterede trawl skal nu testes af DTU Aqua med støtte fra den nationale videnkupon-ordning.
Brændstofbesparelse på mindst 15%
Nettet er udformet på en helt speciel måde, som gør, at vægten fordeles lige i alle maskerne, når det slæbes efter båden. Det betyder, at den er lettere at trække gennem vandet, og den sparer dermed brændstof. Trawlen har allerede været brugt på flere kuttere, som vurderer, at de har sparet mindst 15 procent på deres brændstofforbrug, og samtidig fisker det betydeligt bedre end de traditionelle net, siger Herman Thomsen.
Støtte fra Styrelsen for Forskning og Innovation
Den unikke trawl, der er udviklet til tobis- og brislingfiskeri, står nu overfor en test i SINTEF Fiskeri og Akvakulturs gennemstrømningstank i Hirtshals, som skal dokumentere dens effekt. Prøven gennemføres af DTU Aqua, som er blevet involveret takket være en såkaldt videnkupon på 100.000 kroner fra Styrelsen for Forskning og Innovation. Støtten giver mulighed for, at Hermans Vod- og Trawlbinderi kan få sparring hos DTU Aqua til at udvikle og teste deres produkt.
Testen skal dokumentere effekten helt præcist. Både at den fisker mindst lige så som de eksisterende standardtrawl, og at den samtidig giver en væsentlig brændstofbesparelse. De resultater kan vi bruge til at markedsføre trawlen overfor køberne, siger han og glæder sig over, at tilskuddet fra Styrelsen nu gør det muligt at få en kvantitativ måling af kegletrawlen.
Trawltesten gennemføres den 28. februar hvor der sammenlignes med et standardtrawl og Hermans nye kegletrawl i forhold til åbningen / spilet af nettet, som siger noget om potentialet for fiskeriet samt slæbemodstanden i vandet, der er en væsentlig faktor for størrelsen af brændstofbesparelsen.