I marts sidste år, ankom den snurrevodskutteren T-20-L »Sara Karin« til Vestkajen i Hirtshals. Et ophold, der egentligt kun skulle have varet seks måneder, men som tiden er gået er flere ting kommet til og efter forlængelsen midtskibs på 6 meter og 2 meter agter, er både læssekapaciteten og fryserummet også gjort større samt installationen af en ny rejefabrik ombord.
Hele operationen med forlængelse, ombygning og ændringer, har taget næsten et år nu. Men nu er »Sara Karin« da også endeligt klar til at stikke Nordpå igen med styrmand Roy Bolstad ved roret, med skipper og ejer Erik-Andre Brose Krag, samt ejer og daglig leder Oddgeir Krag og med lærlingen August Norden. Der alle ser frem til at sejle »Sara Karin« hjem til Nord-Lenangen, der ligger nord for polarcirklen, lidt Nordøst for Tromsø.
Der har været nogle enkelte forsinkelser undervejs, som dog alle har været udenfor Vestkajens Maskinværksted A/S indflydelse, men som arbejdet har skredet frem på det seneste, er rejsedagen også kommet tættere på, skriver Kystmagasinet. Fartøjet er nu om ganske kort tid klar til at sejle nordpå.
Selvom rejsen er på næsten 70 timers sejlads, så har beslutningen om at lade det Nordjyske maskinværksted Vestkajen A/S og Hirtshals Yard A/S stå for overhalingen af »Sara Karin«, været en økonomisk fornuftig beslutning. De norske redere har sparet adskillige millioner kroner, ved at lade forlængelsen og udvidelsen ombord, ske i Hirtshals.
Kystmagasinet har tidligere beskrevet besparelserne med, at det billigste norske værft skulle have 4 millioner mere for at forlænge fartøjet, end det danske. Et andet norsk værft skulle endda have det dobbelte af prisen.
Nu er »Sara Karine« samlet set blevet udvidet med 8 meter ialt, fra 19,8 til 27,8 meter.
Kystmagasinet har planlagt en større reportage omkring »Sara Karin’s« forlængelse i næste papirudgave af Kystmagasinet.