Den nordjyske Fisker Thomas Christiansens historie om miljøaffald fisket i Kattegat, suppleres ganske pænt af en historien fra Irland, denne gang fra havoverfladen.
Her kunne en tilfældig forbipasserende på sin morgen-motionstur ude ved klipperne ved Balycotton, i det sydøstlige Irland, konstaterer at der i nattens løb var strandet et ubemandet og 77 meter langt MV Alta-fragtskib under Tanzanisk flag, der i stormen Dennis var kastet op på klipperne ved Cork, på kysten ud mod til Keltiske Hav,
Et spøgelsesskib der i ly af mørket og helt ubemærket under den seneste storm Dennis, var blevet sendt ind mod klipperne ved Cork.
Forhistorien er usædvanlig, for går man tilbage i tiden, blev der sidste i september måned rapporteret, at skibet var undsat september måned 2018 omkring Bermuda, hvor 10 besætningsmedlemmer var blevet reddet fra skibet. Følgende var skibet blev spottet på dets ensomme færd over Atlanten, af britiske Royal Navys HMS »Protector«.
I bestræbelserne på at finde ud af, hvorledes det kunne gå til, at et skib af denne størrelse ubemærket og ensomt har kunnet flyde rundt på Atlanten uden nogen har bemærket det. Flere spekulerer i om ikke skibet efterfølgende har været kapret mindst en gang, hvis ikke to gange i løbet af skibets ensomme færd.
Den irske kystvagt RNLI fra Ballycotton, der har været ombord på det strandede skib, for at sikre sig at der ingen udstrømning af olie eller brændstof er, kan blot konstaterer at skibet nu ligger sikkert klemt inde på klipperne ved Cork.
RNLI redningsbådoperationschef John Tattan undre sig dog, »for hvordan har det været muligt for dette fartøj, at kommet hele vejen op fra den afrikanske kyst, ubeset drevet forbi vest for den spanske kyst og op igennem Biscayen, ubemærket passeret vest for den engelske kyst og op til den irske kyst ved Ballycotton, uden at blive opdaget af fiskefartøjerne ud for sydkysten, før det under stormen Dennis blev smidt op på klipperne ved Cork.
Men uanset skibets umiddelbare sikre placering, så udgør skibet stadigvæk en miljørisiko, der kan blive aktuel, hvis højvande eller endnu en storm river det gamle fragtskib fra 1976 fri af klipperne igen.
Så miljøsyndere sviner ikke kun i havet, men også på havet.