Retsopgøret om Hav Line,s slagteskibs satsning, »Norwegian Gannet«, ankes til endnu en runde i retslokalet, siger bestyrelsesformand i fiskerivirksomheden Hav Line, og understreger samtidig, at dette ligger langt uden for de normale spilleregler.
Forhistorien til sagen om Hav Line Gruppens AS nye fabriks- og slagteskib »Norwegian Gannet«, der har sejlet i »oprørte vande« det sidste års tid.
- Først blev skibet nægtet tilladelse til at fragte og slagte laks direkte fra de norske hav-dambrug til lakseterminalen i Hirtshals.
- Efterfølgende skulle alle laks lastet direkte fra norske havbrug, indover norsk land for at blive sorteret og bedømt inden de kunne fortsætte rejsen mod Hirtshals.
- »Norwegian Gannet« har derfor i en længere periode ikke haft mulighed for at benytte sig af den midlertidige statskompensation, som tidligere har givet rederiet Hav Line ret til at fragte laks direkte fra hav-brugene i Norge og til Lakseterminalen i Hirtshals.
- Denne afgørelse forelagde Hav Line Tingretten i Bergen og retten omstødte dengang det norske Fiskeri-departements forbud.
- I stedet landede lakseskibet »Norwegian Gannet«, sine laks på en dispensation, fra kravet om at sortere produktionsfisken indenlands frem til 1. juli 2020 i år.
- Dette anfægtede fiskeridepartementet også.
Rettens afgørelse og præmis var ikke til at tage fejl af dengang, de omstødte Fiskeri-departementets afgørelse og med tingretsdommer Kristin Farstad ord efterfølgende, så bar departementets afgørelse præg af grov urimelighed, men også at Hav Line havde en berettigede forventning om, at både det norske Madtilsyn og den politiske ledelse, ville godkende »Norwegian Gannet«, til dets planlagte brug. Til grund for afgørelsen lå også, at Hav Line, i det tilfælde de tabte sagen, kunne ende op med et tab på henved en milliard kroner, hvis ikke dispensationen blev givet. Selskabet risikerede simpelthen at gå konkurs
Endnu en tur i retten
Men Hav Line Gruppen kan godt begynde at forberede sig på endnu en retsag med den norske stat, skriver Bergens Tidende, for staten har anket dele af sagen.
Bergens Tidende skriver videre, at sagen bunder i nye retningslinjer vedtaget af den norske stat, som betød, at selskabets 94 meter lange slagteskib »Norwegian Gannet« fremadrettet skulle sortere sine fisk i norsk farvand. Et krav som ifølge virksomheden Hav Line selv, kommer til at koste millioner af norske kroner.
Dette sorteringskrav fra de norske myndigheder har mødt stor modstand fra Hav line, da det i praksis går imod selve grundtanken og forretningsideen bag Hav Lines fiske-satsning. Den går i al sin enkelthed ud på, at fiskeskibet »Norwegian Gannet« skal fungere som en slags flydende fabrik, der henter opdrætslaksene direkte ved havbrugene i det Nordlige Noge, hvorefter de slagtes på vejen til Hav Lines Terminal i Hirtshals Danmark.
Herfra distribueres fiskene videre ud i Europa, hvilket i denne forenklede forretningsmodel alligevel giver store besparelser på både, tid, Co2 aftryk samt transporttid på landevejen i Norge.
Anken i sagen, får nu bestyrelsesformanden i Hav Line Gruppen Carl-Erik Arnesen til at påpege, at »Norwegian Gannet« er en kæmpe succes og tilmed er det gået akkurat som forventet i forretningsplanen og som også var håbet fra politisk side dengang. »Nu bekæmper regeringen os istedet og de gør det langt ud over de normale spilleregler. Vi har dog tillid til vores domstole, men ærgrer os over, at sagen nu igen vil sprede usikkerhed om vores fremtid, indtil vi forhåbentligt vinder igen,« forklarer Carl-Erik Arnesen til avisen.
Indtil sagen er afgjort i retten igen, arbejder fiskerivirksomheden Hav Line på endnu en dispensation fra kravet om at sortere fisken indenlandsk.