Den islandske kystvagt har netop underskrevet en kontrakt om køb af et kystvagtfartøj, der blev bygget i 2010. Fartøjet bliver navngivet »Freyja« og bliver malet i kystvagtens karakteristisk farver.
Nyerhvervelsen af Freyja til den islandske kystvagt, supplerer det nuværende fartøj Thór og vil fremover give et betydeligt løft til tjenestens indsats omkring søredning.
Den islandske kystvagt råder nu over to moderne fartøjer der kan udføre både sikkerhedsopgaver og eftersøgnings- og redningsmissioner under de ofte udfordrende vejr-forhold omkring Island.
Freyja har en samlet længde på 86 meter og 20 meter i bredden. Størrelsesmæssigt og udstyrsmæssigt er Freyja fuldt på højde med kystvagtskibet Thór, der i sin tid blev bygget til kystvagten i Chile. Freyja har dog en lidt større bugsering og redningskapacitet.
Kystvagten og det islandske Justitsministerium har allerede besluttet at Freyja skal registreres i sin hjemhavn Siglufjörður, hvorfra den skal operere og fra Akureyri efter behov. Kystredningsskibet Thór vil fortsat være baseret i Reykjavík.
Begrundelsen for denne kapacitetsudvidelse i kystredningen er, at der er en støt stigende skibstrafik ud for det nordlige og østlige Island, samt en forventet stigning i mængden af krydstogt-skibstrafik. Ifølge den islandske kystvagt kan en hændelse eller forlis, med sådanne fartøjer, udgøre en ikke helt ubetydelige risiko for miljøet, og forsinkelser på blot et par timer, kan reelt gøre en kæmpe forskel i indsatsen ved en eventuel ulykke eller forlis.