Den globale koncern General Electric og den danske virksomhed DT-Interlink er klar til at indtage det skandinaviske marked med en nyudviklet skibsmotor, der lever op til de seneste internationale miljøkrav.
Det er General Electric Marine, der står bag den nyudviklede motor, der opfylder kravene om mindre udledning af udstødningsgasser, som stilles i regelsættene EPA Tier 4 og IMO III fra hhv. Environmental Protection Agency og Den Internationale Maritime Organisation.
General Electric har med aftalen udpeget DT-Interlink til skandinavisk distributør og eneforhandler med ret til nysalg, salg af reservedele samt service i Danmark, Sverige og på Færøerne.
»Vi glæder os meget til at kunne give såvel nye som eksisterende kunder en endnu bedre service, eftersom vi ikke tidligere har været repræsenteret i disse lande,« siger Rob van Solingen, der er direktør for det europæiske marked i General Electric Marine.
Miljøvenlig teknologi
General Electric Marine er én af verdens største producenter af højtydende medium-speed dieselmotorer. Med flere end 15.000 motorer på verdensmarkedet har GE’s motorer bevist, at de er både driftsikre, robuste og effektive, selv i nogle af de mest udfordrende og barske miljøer.
Det specielle ved den nyudviklede motortype er, at den miljøvenlige teknologi i form af et såkaldt Selective Catalytic Reduction-system er integreret i selve motoren, så der ikke er behov for et efterbehandlingssystem med henblik på at reducere emissionerne.
Ombygning eller nybygning
GE Marines motorlinje findes i to varianter, L250 og V250-serierne, som begge appellerer bredt til operatørerne på det maritime marked, hvad enten det gælder ombygning af eksisterende fartøjer eller nybyggerier.
»Blandt vores hovedmålgrupper er fiskefartøjer, færger, sandpumpere, coastere, tankskibe og slæbebåde samt som generatorsæt til diesel-elektrisk fremdrift. Disse fartøjers krav til motoreffekt matcher perfekt med vore medium-speed motorer, der har et effektområde på mellem 1.500 og 4.700 kW ved 900 til 1000 rpm,« forklarer Rob van Solingen.
En anden målgruppe for GE’s dieselmotorer er offshore olie- og gas-industrien. Motorerne er udviklet til såvel direkte fremdrivning eller som generatorsæt til kombineret diesel-elektrisk fremdrift.
Ren og højtydende
GE Marines nyudviklede motor reducerer NOx-udledningen med 70 procent, sammenlignet med kravene i EPA Tier 2 eller IMO II. En anden fordel er, at teknologien bag motoren ikke alene overflødiggør behovet for et SCR-efterbehandlingssystem, der reducerer emissionerne, den gør det også unødvendigt at opbevare eller bruge kemikaliet urea (karbamid) om bord, og frigør dermed både last- og tankkapacitet samt sparer alle de udgifter, der er forbundet med indkøb, installation samt vedligeholdelse af dette ekstra udstyr.
»Vores udviklingsteam har gjort et fantastisk stykke arbejde med at udvikle denne nye motor, der opfylder kravene i både EPA Tier 4 og IMO III uden behov for et SCR-system eller anden efterbehandling. Samtidig har vi fastholdt brændstofforbruget eller endda i visse tilfælde nedsat det, sammenlignet med vore Tier 2 eller IMO II-motorer, som i forvejen er førende indenfor deres klasse hvad brændstofforbruget angår. Vi ved, at vore kunder har en forventning om, at deres dieselmotor skal være pålidelig, nem at vedligeholde og rentabel igennem hele motorens levetid. Derfor vælger de GE,« siger Rob van Solingen.
Bedst egnet og bedst placeret
DT-Interlink, som har hovedsæde i Frederikshavn Havn, er en del af den danske Vestergaard Group, som med fem søsterselskaber dækker et bredt spektrum af maritime serviceydelser i både ind- og udland. DT-Interlink har mange års erfaring i at forsyne den maritime industri og offshore-industrien med dieselmotorer, reservedele, gear- og fremdrivningssystemer, systemer til behandling af ballastvand, spildevand og friskvandsforsyninger.
»Vi er otte medarbejdere, der alle kommer fra den maritime industri, og vi glæder os til at indtage det skandinaviske marked med de nye motorer fra GE Marine,« siger Kim Rasmussen, der er adm. direktør i DT-Interlink.
Ifølge Rob van Solingen er DT-Interlink udvalgt som autoriseret skandinavisk distributør på baggrund af især to væsentlige faktorer: »De er de bedst egnede, med den bedste beliggenhed, og så er DT-Interlink det mest serviceorienterede selskab i dette område«.
Lokal og global
Som en del af Vestergaard Group har DT-Interlink allerede adgang til det globale marked med en bred vifte af produkter og serviceydelser.
»Vores søsterselskab Vestergaard Marine Service her i Frederikshavn beskæftiger flere end 100 skibsmontører, som udfører service på motorer, gear, turboladere og propeller verden over. Nu ser vi frem til at kunne tilbyde kunderne på det skandinaviske marked en motor, som sparer udgifterne til efterbehandlingssystemer, sparer brændstof, sparer plads og fjerner behovet for brug af kemiske stoffer som karbamid,« siger Kim Rasmussen.
DT-Interlink præsenterer den nye GE Marine-motor på Skipper Expo International-messen i Aberdeen, England, den 27. til den 28. maj.