Det norske fiskeselskab Nordsten AS har bestilt et kombineret garn og langlinefartøj, der skal bygges ved Vestværftet i Hvide Sande, med forventet levering i januar måned 2024.
Det skriver Kystmagasinet.no
Rederiet har beholdt den gammel båd
Kystmagasinet skiver, at den gamle båd »Tommy Junior«, der er bygget på Vågland Båtbyggeri i 1991, med en længde på 15 meter, som siden er forlænget til 19 meter i 1998, flyttes til et andet selskab Segelstein AS og skal derefter bruges som en form for charterskib.
Efter at Tommy Junior blev overført til Segelstein AS, købte Nordsten AS fartøjet »Nygrunn«, som var ejet i nogle få uger, hvorefter det blev solgt videre. Så det er »Nygrunn«, der rent formelt er skiftet ud med nybygningen, men i praksis er det »Tommy Junior«.
Fartøjet forventes at blive udstyret med en 735kW MAN D2862LE447 hovedmotor, MAN-hjælpeudstyr og et SCR-system, der opfylder kravene i IMO TIER 3 – hvilket gør dette til et af de det mest avancerede fartøjer af sin art i denne størrelse.
Energilayoutet omfattede systemer, der generelt kun ses på betydeligt større fartøjer, med en PTO/PTI og et arrangement, der gør det muligt at koble hovedmotoren helt ud, og hjælpeudstyret derefter kan levere fremdriftskraften, hvis det kræves.
Hundested propeller vil levere to 160 hk elektriske bovpropeller. Specifikationen inkluderer også et slurry-is anlæg med en kapacitet på 11.000 liter.
Byggeriet af stålskroget og aluminiumsoverbygningerne udliciteres til et polsk værft, og indretningen vil efterfølgende blive færdiggjort på Vestværftet i Hvide Sande.
Ifølge Kystmagasinet er prisen for dette nye skib anslået til at ligge omkring 61 millioner kroner, hvilket gør det til ét af de dyreste skibe overhovedet i sin klasse, men også ét af de mest avancerede.