På trods af et udfordrende år har det danske tangselskab Jens Møller Products ambitiøse planer om at erobre nye markeder i 2024.
Selskabet, som blev grundlagt i 1998, har oplevet endnu en rekord i omsætningen af tangperler, tangkaviar og tangbaserede rejer., det skriver Fodevarewatch.dk. Alligevel har disse rekorder ikke haft en tilsvarende positiv effekt på bundlinjen. Direktør Jens Christian Møller, søn af stifteren Jens Møller, forklarer, at høje prisstigninger fra 2022 fortsætter med at påvirke økonomien i 2023.
»Vi havde håbet, at store prisstigninger på råvarer og materialer ville normalisere sig hurtigere. Nogle priser er faldet lidt, men mange ligger stadig højt sammenlignet med før prisstigningerne,« siger Jens Christian Møller.
Resultatet er, at bundlinjen er faldet fra 4,6 mio. kr. i 2022 til 3,1 mio. kr. i 2023, mens bruttofortjenesten stort set er uændret
Omsætningen er steget takket være nye produkter som tangperler med smag og et plantebaseret alternativ til rejer. Selvom omsætningen har slået rekord, har prisstigningerne inden for emballage, råvarer, transport og produktion taget sin del. I 2023 valgte tangselskabet ikke at sende prisstigninger videre til forbrugerne, men i år har de hævet priserne en smule.
Nye Markeder og Forskning
De seneste tre år har Jens Møller Products investeret i et forskningsprojekt sammen med Aarhus Universitetshospital. Projektet undersøger tangprodukternes ernæringsmæssige effekt på cancerpatienter og underernærede. Indtil videre har resultaterne vist sig lovende.
Fremtidsudsigter
Jens Møller Products, som eksporterer 85-90 procent af deres produktion, ønsker at styrke deres position på det franske marked, som er stort for rogn. »Vi fokuserer på Frankrig, men er også åbne for muligheder i andre lande,« siger direktøren.
For 2024 forventer virksomheden vækst, især inden for tangperler og tangrejen. I Danmark planlægger de at udvide deres tilstedeværelse i detailkæderne, og dermed nå bredere ud til forbrugerne.