Torsdag den 1. august kl. 07.00 vil skipper Niels Wejlemann fra snurrevodskutteren KA49 »Isabella« af Havnsø, altid huske som en skæbnesvanger dag.
Niels Wejlemann og hans besætning havde netop afsluttet en kølhaling i Hirtshals og var kl. 00.30 onsdag aften sejlet 30 sømil vest af Hirtshals for at genoptage fiskeriet. Med to mand ombord og tovene kørt i havet, slæbte de for at få grejerne op til ankergrejerne, da de spotter det britiske fragtskib »Berge Ben Nevis« under engelsk flag, der nærmede sig fra cirka 80 grader vest.
Fragtskibet kom tættere og tættere på, og da skipperen fra Havnsø kunne se, at en kollision var uundgåelig, valgte han at pille tovene af spilkoppen for at undgå det værst tænkelige. Desværre blev en af tovene fanget af fragtskibet, hvilket resulterede i, at snurrevodskutteren blev rykket først sidelæns og derefter baglæns efter fragtskibet. Heldigvis sprang tovene, så de blev frigjort, men oplevelsen var skræmmende og ubeskrivelig.
Da de endelig fik styr på kutteren igen, kunne de se, at det engelske skib fortsatte sin kurs, som om intet var hændt. Niels Wejlemann forsøgte at kontakte fragtskibet og fik til sidst endelig respons, hvor skipperen undskyldte det bedste han havde lært. Jeg fik spurgt til, fortæller Niels Wejlemann, om udkiggen havde sovet, tilføjet et par extra gloser og pludselig blev der stille i den anden ende. Niels Wejlemann fortalte dem herefter, at de skulle kontakte Lyngby og Søfartsstyrelsen for at rapportere hændelsen.
Da der ikke skete noget yderligere, kontaktede Niels Wejlemann selv Lyngby og Søfartsstyrelsen. Han kunne høre, at den engelske skipper åbenbart var gået ned for at sove, hvilket kun tilføjede yderligere til Niels’ frustration.
Efter hændelsen måtte skipperen fra Havnsø med sin besætning, samle grejerne op og sætte kurs mod Hirtshals for reparationer. Kollisionen havde rykket tovtromlerne op af dækket.
En ubehagelig oplevelse med store følger for snurrevodskutteren og dens besætning.