Det nordjyske forskningsprojekt MARIOT (Maritimt Internet-of-Things) der ledes af Sternula Aps i Aalborg, skal lede det nye projekt, hvor små lavtflyvende satellitter skal sørge for, at skibe i vanskelige farvande får bedre kommunikation ombord, skriver
Projektet kan spare skibene for mange sømils ekstra sejlads og samtidig øge sikkerheden for besætningen. Det nye konsortium skal udvikle en løsning, så Danmarks første kommercielle satellitoperatør, Sternula, i 2022 kan opsende den første ud af halvtreds satellitter til blandt andet iskort-information.
Det nye forskningsprojekt, der har fået navnet MARIOT (Maritime Internet-of-Things), skal demonstrere, at små satellitter i lav højde kan levere en billig data-forbindelse til maritime sikkerheds- og navigations-tjenester også i vanskelige farvande.
- I første omgang vil MARIOT have fokus på arktiske behov, fordi udtyndingen af havisen omkring Nordpolen åbner for nye skibsruter, der kan spare skibene for mange tusinde kilometers sejlads i forhold til de traditionelle interkontinentale ruter.
- Næste skridt vil være almindelige sikkerheds- og navigations-tjenester som f.eks. farvandsefterretninger og kystovervågning, mens systemet også på langt sigt vil kunne benyttes til forskellige industrielle tjenester, herunder løbende overvågning af skibsmotorer og kritisk udstyr ombord.
Projektet baserer sig på det nye VHF Data Exchange System (VDES),
Det er 2. generation af det der kaldes AIS-standarden. AIS er små beskeder, der sendes igennem skibets VHF-antenne, og det bruges i dag af mere end 200.000 skibe til at dele data som position, kurs og fart mellem skibe og kystradio-stationer. AIS har dog en begrænset rækkevidde på maksimalt 30 sømil.
VDES tilbyder en mere effektiv deling af mange flere typer af data, også via satellit. Projektet udnytter, at der i november 2019 blev tildelt globale radio-frekvenser til satellit-baseret VDES, så man netop nu har muligheden for at etablere den første globale VDES-løsning.
Det er virksomhederne GateHouse, Space Inventor og Satlab, der skal udvikle de tekniske komponenter i projektet, mens Aalborg Universitet vil bidrage med teknologi og viden på baggrund af deres mange opsendelser af såkaldte ”Cubesats”(mini-satellitter) igennem de seneste 20 år. DMI deltager med konkrete tjenester, som pt. er under udvikling, og som i projektet skal tilpasses VDES-teknologien, så den kan modtages ude på skibene. Projektet ledes af den nyligt etablerede satellit-operatør Sternula.
VHF og VDES
- VHF-baseret radiobaseret kommunikation til søs blev udviklet under 2. verdenskrig og er siden blevet standardiseret og forbedret
- Derefter kom en vigtig udvidelse med AIS-standarden.
- AIS-standarden giver skibe mulighed for at dele små beskeder med position, kurs og fart mellem skibe og kystradio-stationer.
- Dermed minimeres risikoen for kollisioner, og det giver myndighederne et overblik over farvandet.
- Det nye VHF Data Exchange System, VDES, er en overbygning på AIS.
- Det nye system giver mulighed for at sende alle mulige typer af data – og ikke kun position, kurs og fart.
Danmarks første kommercielle satellitoperatør
Lars Moltsen, CEO og en af Sternula’s to stiftere, udtaler: ”Dette projekt vil hjælpe os med at nå målet om at blive Danmarks første kommercielle satellitoperatør og få en masse nye digitale muligheder ud til den maritime sektor. Vi har udvalgt en række yderst kompetente partnere til at samarbejde med os i de næste tre år. Det bliver meget spændende og forhåbentlig også rigtig sjovt!”.
MARIOT-projektet støttes af Innovationsfonden med 20 millioner kr. og vil danne grundlag for en betydelig styrkelse af dansk maritim information- og kommunikationsteknologi (IKT) samt rumindustrien. Udover at udvikle den tekniske løsning i form af en satellit og det bagvedliggende netværk, ønsker partnerne at opbygge en generel platform, som andre tjeneste-udbydere kan anvende til deres maritime løsninger. Danmark har i forvejen verdens 5. største handelsflåde og en førende position inden for maritime IKT-løsninger, hvilket udgør gunstige rammer for danske projekter inden for denne industri.
Om Sternula:
Sternula tilbyder global VDE-SAT-connectivity til maritime myndigheder og den maritime industri igennem vores egen flåde af mikro-satelitter, der vil komme i drift fra 2022. I Sternula er vi stolte af at medvirke til øget sikkerhed til søs og at hjælpe rederier med at reducere omkostninger og forurening.