Indtil videre er byggeriet af »Dana V« under-støttet med en samlet sum på 370 mio. kr. Denne finansiering vil DTU nu supplere op med flere midler.
»Det er dyrt at bygge et sprit-nyt ocean- og arktis-gående havforskningsskib, især i disse tider,« fortæller Dennis Lisbjerg fra Dana’s projekstyregruppe, der forklarer videre, at budgettet for »Dana V« blev udarbejdet tilbage i 2018 og var baseret på et foreløbigt konceptdesign,« understreger Dennis Lisbjerg.
Siden da har inflationen taget fart og prisen på mange byggematerialer er steget. Det påvirker selvfølgelig byggeprojektet, fortæller Dennis Lisbjerg til avisen Søfart.dk.
Dana V ejes – ligesom Dana IV – af DTU, men kan anvendes af alle danske havforskningsmiljøer. Det nye forskningsskib vil udgøre en unik dansk forskningsplatform og vil understøtte en bred vifte af forskningsdiscipliner.
Skibet er desuden en forudsætning for DTU’s opgavevaretagelse for Fødevareministeriet og Miljøministeriet i relation til forskning og overvågning af fiskeri, levende marine ressourcer og havmiljø.
Det nye forskningsskib vil yderligere være en vigtig platform for samarbejde i Rigsfællesskabet.
Dana V skal derudover anvendes til uddannelse, f.eks. af fremtidens maritime ingeniører, og til test af nye grønne skibsløsninger.
Fakta om det nye danske forskningsskib »Dana V«
Dana V vil blive udrustet med det nyeste videnskabelige udstyr. Desuden designes skibet, så det videnskabelige udstyr kan tilpasses efter behov fra togt til togt, f.eks. ved at placere laboratoriecontainere på dækket.
I første omgang er der fokus på det udstyr, som skal fastmonteres i sænkekølen og skroget. Læs mere herunder.
Udstyr monteret i sænkekølen og på skroget
I sænkekøl
- Høj-præcisions videnskabeligt ekkolod med 6 frekvenser fra 18 – 333 kHz
- Multibeam videnskabeligt ekkolod
- Multibeam videnskabelig sonar
- ADCP 300kHz
- Lydhastighedsmåler.
Skrogmonteret
- Trawlmonitoreringssystem, som skal kunne håndtere både pelagisk og demersal trawling
- ADCP 75kHz. Kan også placeres i sænkekøl alt efter pladsforhold
- Lydhastighedsmåler .
Skibet forberedes for følgende til skrogmontering
- Gennemstrømnings system til monitorering af vand
- Multibeam til lave dybder – 0 – 400 meter, frekvensområde – 200 – 800 kHz
- Multibeam til medium dybder – 3 – 3600+ meter, frekvensområde – 14 -100 kHz
- Subbottom profiler – anvendelsesområde 0 – 4000 meter.