Med et besøgstal på 14.135 holdt DanFish 2017 den høje standard af besøgende, der kom fra 40-45 forskellige lande. Ikke bare AKKC har været en smeltedigel af gæster og udstillere fra fiskeriets verden, også i Aalborg har butikker, restauranter og hoteller været i fuld sving.
Vi er i den grad tilfredse med DanFish 2017 for ikke nok med, at vi holder og udvider besøgstallet lidt, så ved vi fra vores mange samtaler med udstillerne, at de er meget tilfredse i år, og der er blevet indgået mange aftaler om handel, eller ligefrem afsluttet handler på messen. Det er simpelthen de rigtige beslutningstagere fra både store og små rederier, virksomheder og organisationer, som har gæstet os. De er i stand til at indgå handler på stående fod eller aftale videre forløb. Og det er jo helt afgørende for DanFish’ succes som fiskerimesse, at både udstillere og besøgende er tilfredse og finder, hvad de forventer, siger Else Herfort, udstillingschef for AKKC’s messe- og udstillingsafdeling. DanFish messen i 2017 rådede over 10.000 kvm udstillingsareal, hvilket er 500 kvm større end 2015, og antallet af udstillere er ligeledes det højeste nogensinde med knap 400 udstillere eller 40 flere end i 2015. Udstillerne i år kom fra ikke mindre end 26 forskellige lande. AKKC har gennem hårdt og dedikeret arbejde i mange år inden for fiskeriets interesser formået at skabe det, der i dag bliver betragtet som Europas største fiskerimesse, men DanFish har også bevæget sig op i ligaen som en af verdens betydeligste fiskerimesser, fastslår direktør Nicolaj Holm, der tiltrådte i maj og dermed oplevede sin første fiskerimesse. Mange udstillere har oplevet, at der er kommet nye kunder til både fra Europa, Asien og Sydamerika. Arnold Langille, operation manager i Clearwater Seafoods fra Nova Scotia i Canada, var på messen for 4. gang. Clearwater Seafoods har 10 fartøjer og beskæftiger 2.000 medarbejdere. Denne gang havde han taget Shawn Frank, crew manager fra Ocean Prawns og Danny Jabbour, operations i Clearwater Seafoods med sig. Den synes større denne gang, har Arnold Langille hurtigt spottet. Jeg prioriterer messen som den eneste nu, og har valgt fra at bruge tid på andre. Før besøgte jeg måske 2-3 messer årligt. Her møder vi partnere, ser alt det nye og innovation på mange felter. Her har vi chancen for at møde dem, vi ellers kun ser 1-2 gange årligt, var begrundelsen for at prioritere DanFish som no. 1 fiskerimesse i verden, fortalte Arnold Langille. Også Dereck Zimmermann F., der er central fishing manager i TASA, der er verdens ledende producent i fiskemel og -olie og ejer af 11 fabrikker og 49 fartøjer i Peru. Han besøgte for første gang DanFish sammen med en leverandør, Jose Hugo Luna fra Fibras Marinas. Messen ser godt organiseret ud, og har et godt mix på udstillersiden. Her har jeg mulighed for at se, hvad der sker i markedet, og det er vigtig for TASA, sagde Zimmermann. Hvor meget udstillerne har omsat for, eller har indgået aftaler om, er tal, som man kun får en retning af ift., at bare Karstensens Skibsværft fra Skagen underskrev kontrakten på et nybyggeri med det skotske rederi Lunar Fishing til en værdi af 230 mio. kroner. Ligeledes melder direktør Leif Andersen fra Intech International i Brønderslev om handler til en værdi at ”et meget pænt tocifret millionbeløb”. Og det er kun to ud af 400 udstillere på DanFish 2017.