FødevareWatch skriver at den bornholmske fiskeindustri A. Espersen har fået »Ny mavepuster« i sidste regnsskabsperiode.
Den bornholmsk fiskekæmpe indkasserede et dårligt resultat i 2017, hvor virksomheden var præget af nedlukning af en dansk fabrik og opstart af en ny fiskefabrik i Polen. Derfor levede A. Espersens fiskeresultat ifølge Fødevarewatch på ingen måde op til forventningerne for året.
Døningerne af det dårligste resultat i A. Espersens historie, med et minus på hele 76 mio kroner i 2015 er i de forløbne år blevet rettet, så forventningerne til 2018 skal give plus, er både høje og nødvendige, er konklusionen i ledelsesberetningen fra det netop offentliggjorte regnskab fra A. Espersen A/S og moderkoncernen Insepa.
To forhold spiller ind på 2017 resultatet:
- Nedlukning af fabrikken i Fredericia sidste forår og indkøbet af en større fladfiskeproduktion. Planen var, at produktionen i 2018 skulle flytte til Polen. Men i september måned sidste år opkøbte Espersen en 1000 mand stor fladfiskproduktion i Koszalin fra Royal Greenland.
- Udflytning af produktion for at effektivisere, var virksomhedens anden store beslutning.
I en kommentar til regnskabet siger direktøren kort, at det overordnet er surt og utilfresstillende. Tingene skulle erfter direktørens mening både være sket hurtigere og bedre for at give det nødvendige flow i produktionen. Samtidig har virksomheden ikke formået, trods fornuftige priser på torsk og kuller, at få solgt de rigtige produkter på de rigtige tidspunkter. Man har simpelthen ikke været skarpe nok, lyder konklussionen videre.
Heldigvis kan direktøren se tegn på, at starten af 2018 ser betydeligt bedre ud og i ledelsesberetningen fremgår det, at integrationen af det polske opkøb forløber planmæssigt, og det forventes fortsat, at der kan opnås væsentlige synergier i Koszalin. Som er en investering for et trecifret millionbeløb.
For 2017 steg omsætningen samlet med 272 mio. kr. til 2,4 mia. kr. Ca. 80 pct. af omsætningen i Espersen kommer fra Europa, hvor de største markeder er Tyskland, England, Frankrig og Schweiz. I alt tegner detailsalget sig for ca. to tredjedele af Espersens samlede salg, mens foodservice og B2B-salg udgør resten, slutter FødevareWatch i sin artikel.