Den verdensomspændende pandemi har blandt andet forsinket den norske nybygning »Julie Pauline« i mindst et år fra det tyrkiske Özata-værft.
Det har skabt store forsinkelser for mange nye fiskefartøjer. Nogle er blot forsinket med nogle få måneder, mens andre igen har fået lagt mere end et år på leveringstiden.
For rederne og fiskeriselskaberne skaber det selvfølgelig bekymringer, men også et alvorligt og længerevarende administrativt bøvl. »Julie Pauline«, som bygges i Tyrkiet, er allerede et år forsinket. Virksomhedens kamp mod et bureaukratisk norsk system illustrerer blot nogle af de problemer, som Corona-pandemien har skabt.
Det skriver Kystmagasinet.no
Lovgivning, forordninger samt regler i forbindelse med konstruktionen af nye fiskefartøjer er ikke lavet, til også at klarer sådanne udfordringer, en pandemi kan skabe. Samtidig skal det norske Fiskeridirektorat, der giver tilladelser til erhvervelse af nybygninger og brug af charterfartøjer, mens et fiske-fartøj men et fiskefartøj er under udførelse, sikre at reglerne både følges og selvfølgelig ikke udnyttes.
Rederiet Vidjenes AS, ved reder Bjørnar Jonassen i Båtsfjord i Finnmark, søgte i januar måned 2019 om en generel udskiftnings-tilladelse til fartøjet »Kildin«. Denne blev efterfølgende bevilget i marts måned 2019 med en tilladelse i to år. I oktober måned samme år blev der givet overtagelses-tilladelse til et nyt byggeri til erstatning for »Kildin«. Nybygningen blev bestilt hos Özata Skibsværft i Tyrkiet.
Det er strenge norske regler der skal efterleves på området
Reglerne er således, at der nu søges om en generel udskiftnings-tilladelse, hvis rederiet skal kunne søge om brug af et udlejnings-fartøj i bygge-perioden. Det giver rederen den fordel, at fartøjet der udskiftes, kan sælges inden nybygningen står færdig. Samtidig får rederen mulighed for at fiske kvoterne med et chartrede fartøj.
Reglerne er selvsagt skrappe, blandt andet for at forhindre de norske rederier i at misbruge ordningen, så de fisker uden egentlig at have en nybygning under opførelse. I praksis betyder det, at fiske-kvoterne flyttes til et charterskib.
Kystmagasinet.no har set et eksempel på en ansøgning om brug af et charterskib, hvor det har vist sig, at der ikke var indgået aftale med værftet om et nyt skib. I dette tilfælde var der underskrevet en kontrakt for et fartøj, der ikke skulle bygges.
Ansøgt om forlængelse flere gange
I foråret 2020 ramte Corona-pandemien. Det blev derfor klart i det tidlige efterår 2020, at det ville tage længere tid end først planlagt at færdiggøre »Julie Pauline«. I september måned blev der igen søgt om forlængelse af den almindelige erstatnings-tilladelse og erhvervelses-tilladelsen. Direktoratet havde ingen problemer med at godkende ansøgningen samme dag, som den blev modtaget. Virksomheden fik derefter henstand til den 31. december.
I december måned 2020 ansøgte Vidjenes AS om at bruge »Kildin« som charter-fartøj. Skibet blev aftalt solgt, og det skiftede ejer midt i januar måned sidste år. Tilladelsen til at bruge det solgte skib som charterfartøj blev givet i slutningen af januar måned.
På dette tidspunkt var der en dokumenteret forsinkelse i nybygningen på grund af Covid-19, og den nye forventede leveringsdato blev sat til september måned 2021.Det norske direktorat gav derfor tilladelse til at bruge »Kildin« som charterfartøj fra beslutnings-datoen den 26. marts 2021 og til og med den 15. september 2021.
Der ligger i øjeblikket seks nybygninger ved kajen eller ved beddingen på Karstensens Værft i Skagen. To af skibene bygges for norske redere.
Den 27. august 2021 blev der søgt om at benytte et andet charterskib, »Jens Kristian«. Tilladelsen blev givet i september måned sidste år. På tidspunktet for afgørelsen var den nye forventede leveringsdato den 31. december 2021 for »Julie Pauline«. Tilladelse til at benytte »Jens Kristian« som charterfartøj blev derfor givet fra beslutningsdatoen den 17. september 2021 til den 31. december 2021.
Overraskende afvisning
Pandemien fortsatte med at skabe nye forsinkelser. Igen måtte værftet underrette rederiet om yderligere forsinkelser. Den 9. december sidste år blev der igen søgt om forlængelse af lejeperioden med brug af »Jens Kristian« frem til den 31. maj 2022.
Så kom overraskelsen. Ansøgningen blev afvist den 22. december 2021. Fiskeridirektoratet region Nord, begrundede afslaget med, at leveringsdatoen ifølge kontrakten er den 1. maj 2021, og at leveringen er udskudt til den 1. september 2021, og den 31. december 2021. Ifølge afslaget vil Fiskeridirektoratet i Norge forlænge charterfartøjstilladelsen ud over 2021.
Afslaget kan påføre virksomheden yderligere tab
Rederiet stod pludselig i den situation, at de ikke havde fået nogen nybygninger, og uden at kunne benytte charterfartøjer, ville de ikke få lov til at fiske kvoterne. Hvis afslaget blev stadfæstet, skulle Vidjenes købe et andet fartøj. Denne skulle så sælges, når »Julie Pauline« er leveret. I en sådan situation ville virksomheden ikke have mulighed for at flekse kvoten på femten procent for 2021 i 2022. Det ville medføre yderligere tab. Det var heller ikke givet at det ville være muligt at få købt et andet fartøj og få mandskab med så kort varsel.
Skibsmægler Johan S. Olsen i OSO Maritim og advokat Ask Økland i Norsk Pelagisk Forening har klaget på vegne af rederiet den 23. december. I klagen blev der lagt vægt på, at forsinkelsen skyldes Corona og at værftet, inklusive underleverandører har manglet folk, materialer samt udstyr for at få færdiggjort fiskefartøjet. Hvilket er forhold der ligger uden for det norske rederis kontrol.