Det fremgår helt klart af færdselsloven’s §7 stk. 4 at motorkøretøj, der i et enkelt tilfælde benyttes til kørsel med alvorligt syge eller tilskadekomne eller i et andet lignende øjemed, som ikke tåler opsættelse, og som foran på køretøjet på iøjnefaldende måde har anbragt en hvid dug, er under denne kørsel ligestillet med et udrykningskøretøj.
Alt i denne sag handlede om at redde en overbordfalden person fra et skib i Nordsøen. Med en lav vandtemperatur, er det opsættende vigtigt at man når frem i tide – derfor skulle betjenten da han med det samme erfarede, at der var tale om en redningsmand på vej til en aktion på havet, havde ladet bødeblokken blive i lommen, til afklaring seenere.
Det hele skete en tirsdag midt på formiddag i november måned sidste år, hvor den deltidsansatte redningsmand Jonas Kjær ved Kystredningstjenesten i Hanstholm, blev alarmeret hvorefter han hoppede i sin bil og kørte ned til redningsstationen på Havnen.
Meldingen lød på overbordfald af person fra et fartøj i Nordsøen, og årstiden samt det kolde vand taget i betragtning, er det kun minutter der skiller en vellykket bjærgning fra en mislykkedes, så det fik Jonas Kjær til at trykke lidt ekstra på speederen.
Uheldigvis blev dette ekstra tryk på speederen, observeret af en civilbetjent, der eftersatte Jonas Kjær på det åbne stykke på Havnen i Hanstholm, hvor han målte den Nordvestjyske redningsmand’s fart til at være 86 kilometer i timen.
Trods forklaringen om, at Jonas Kjær var midt i en redningsaktion, så skulle betjenten alligevel hele proceduren igennem, med oplysninger der sirligt og omhyggeligt blev skrevet ned. Selvom Jonas Kjær havde afleveret sit kørekort og sit mobilnummer med en bøn om, at betjenten blot kunne ringe til ham, når han var kommet i land igen efter endt redningsaktion.
Men betjenten forlangte at Jonas Kjær blev på stedet til betjenten havde udfyldt sine papirer – alt imens kunne redningsmanden fra Hanstholm blot se til, at hans kollegaer samt redningsfartøjet lå standby, mens en person angiveligt måtte kæmpe for sit liv i det kolde og vindblæste Nordsøen.
De første minutter i en redning er alt afgørende
At vente til betjenten havde skrevet færdigt fem minutter senere, kunne meget vel have gjort en forskel, men det kan man selvfølgelig altid vurdere på. Men tid redder liv på havet, når temperaturen ligget så lavt som det gjorde denne dag i november.
Men loven kan også give dispensation i sådanne tilfælde og den er skruet sådan sammen, at betjenten udemærket kunne havde givet Jonas Kjær mulighed for sammen med sine kollegaer, at have påbegyndt redningsaktionen fem minutter tidligere, men det valgte han ikke at gøre.
Og for at føje spot til skade, så blev personen, som man skulle have ydet assistance og livreddende hjælp til, aldrig fundet, da man senere nåede derud med redningsbåden.
Transportministeren Thomas Danielsen (V) erkender efter dette hændelses-forløb, at der er behov for at undersøge nærmere, om reglerne for udrykningskørsel er tidssvarende nok. For det kan ikke passe at man for at passe sit job og nå frem i tide, skal kunne risikere sit arbejde – det hænger heller ikke sammen med den løn, som de frivillige og deltidsansatte redningsfolk får for deres rednings-arbejde.
Redningsmanden fra Hanstholm Kystredningstjeneste Jonas Kjær står til en bøde på 5.300,- kroner og han skal ligeledes op til fornyet køre- og teoriprøve.