Det er Rederiet Ruth A/S og Karstensens Skibsværft A/S i Skagen, der den 12 november har indgået en aftale og skrevet kontrakt på en ny 89,35 m Pelagisk Trawler. Det bliver Karstensens nybygning nr. 463.
Fartøjet bliver topmoderne, spækket med alt det nyeste indenfor maskineri, udstyr og udrustning. Projektet, er i sin helhed blevet til, i et meget nært og frugtbart samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet og værftets rådgivere samt bankforbindelser har også bidraget gunstigt til en positiv og effektiv beslutningsproces.
Rederiet Ruth blev etableret tilbage i 1988 af Gullak Madsen, med køb af »Arica I« (ex Marie Polaris), som efterfølgende blev omdøbt til »Ruth«. I 1990 fulgte »Ruth« (2), som blev indkøbt fra Færøerne og ombygget. I 1998 overtog rederiet »Ordinat« fra et norsk rederi, og omdøbte dette fartøj til »Ruth« (3). »Ruth« (4) blev overtaget i 2005, pudsigt nok også fra Ordinat-rederiet i en byttehandel.
Rederiet Ruth driver et pelagisk konsumfiskeri, primært efter sild og makrel men også efter blåhvilling, der også er blevet en væsentlig del af rederiets driftsgrundlag. Det nye fartøj skal drives og fiske efter fuldstændig de samme principper.
Nuværende »Ruth« (5) blev overtaget af Rederiet som nybygning (KS-429 fra Karstensens Skibsværft) i Marts 2016. Dette fartøj har vist sig at være særdeles effektivt og samtidig overordentligt økonomisk driftsmæssigt. Komfort og sø- og manøvre-egenskaberne i skibet er også fremhævet som et ekstra plus af besætningen ombord.
Dette fartøj er netop blevet solgt, i en byttehandel, til rederiet K Halstensen i Bekkjarvik i Norge, med overtagelse Februar 2020. Halstensen vil med dette fartøj, som skal overtage det stolte navn »Slaatterøy«, dermed råde over Norges største og (en af de) mest effektive snurper/trawlere. Indtil nye »Ruth« bliver leveret, skal Rederiet Ruth drive og fiske med det nuværende »Slaatterøy«, som dermed bliver »Ruth« (6) i en kortere periode.
Gullak Madsen udtrykker tilfredshed med, at få mulighed for at bygge endnu et nyt skib i tæt samarbejde med Karstensens Skibsværft. Hele Rederiet Ruth glæder sig over aftalen, og ikke mindst til at komme i gang med byggeriet.
På Karstensens Skibsværft er man meget ydmyge og rigtig glade for den loyalitet og tillid, som Gullak Madsen og hele Rederiet Ruth udviser ved, at kontrahere endnu et nyt skib i Skagen. Rederi og Værft har igennem mange år arbejdet godt sammen, og det samlede koncept er af Rederiet vurderet, som både økonomisk og ikke mindst teknisk særdeles attraktivt. Ligeledes har det været Rederiet magtpåliggende, at have fuld indflydelse under hele designfasen, således projektet bliver skræddersyet nøjagtigt efter de ønsker og krav, som Rederiet har.
Design, indretning og arrangementer ombord, er således blevet til i et tæt samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været optaget af innovative og optimerede løsninger, baseret på de seneste års meget positive driftresultater på den nuværende »Ruth«. Der er lagt speciel megen vægt på, at optimere arbejdsforholdene og sikkerheden samt komforten ombord for besætningen.
I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer, som Værftet har under bygning til rederier i både Irland, Island, Norge, Sverige og Danmark, er også den nye »Ruth« også tegnet og designet af Karstensens.
Med hensyn til valg af leverandører og diverse komponenter, skal der i de kommende uger ske en endelig udvælges. Her vil der også fra Rederiets side være stort fokus på bæredygtighed og kvalitet samt innovation og driftsikkerhed. Ligesom det er tilføldet på det nuværende fartøj »Ruth« (5) / KS-429, forventes det, at der også på det nye skib, vil være et stort bidrag fra lokale danske leverandører.
Det komplette fremdrivnings-anlæg er nøje udvalgt og vurderet samt beregnet på basis af Rederiets nøjagtige driftsprofil. I overensstemmelse med rederiets eget ønske om, at udføre et bæredygtigt og miljørigtigt fiskeri med et minimum af udslip af NOX/CO2 pr. kg. fanget fisk, er valget faldet på en brændstof-optimeret hovedmotor på omkring 5000 kW. Denne hovedmotor vil blive forsynet med SCR-rensning (Selective Catalytic Reduction)af de nitrøse gasser NOX.
Som del af fremdrivnings-anlægget er propel-anlægget optimeret til et driftsmønster, hvor størstedelen af tiden er fri-sejlads (omkring 80%), med en stor enkelt propel med en diameter på 4500 mm.
Også nye »Ruth« vil blive udrustet med elektriske wincher, tilsvarende eksisterende »Ruth« (5), som iøvrigt var det første pelagiske fartøj under dansk flag, der fik monteret elektriske wincher. Valget af elektriske wincher er helt i tråd og flugter fuldstændigt bæredygtigheds-princippet, med et markant reduceret energiforbrug. I tillæg optimeres arbejdsmiljøet (reduceret støj). Rederiet har, efter en kort indkøringsperiode, haft meget gode erfaringer med elektriske wincher.
Nye RUTH skal leveres i Juni måned 2021.
Fartøjets hoveddimensioner:
- Længde overalt 89,35 m
- Bredde moulded 17,00 m
- Dybde shelterdæk 9,60 m
Øvrig teknisk data:
- Winch anlæg Elektriske wincher
- Sidepropellere Brunvoll, 2 x 950 kW
- Nedsænkbar kombi-thruster Brunvoll, 1479 kW
- RSW-anlæg Johnson Controls, 2 x 1500 kW + 80 kW
- Vakuum anlæg 3 x 66 kW / 3 x 3200 l tank