I fem timer kæmpede den norske »Kystvakten« mod meterhøje flammer og en overtændt «Astrid Sofie», inden trawleren i stormende kuling og kæmpestore bølger med en sydende lyd forsvandt i dybet ud for øen Røvær nordvest for Haugesund i Norge.
Det skriver det norske Fiskeribladet om episoden fra igår, hvor den tidligere danske trawler HM 349 »Stefanie« og nuværende norske »Astrid Sofie« sent onsdag eftermiddag kl. 16.56, over radioen meldte om brand ombord.
Pga. det kraftige og tiltagende kuling og senere storm i området, fik flammerne hurtigt fat og de seks fiskere ombord, fik travlt med at redde sig over i redningsflåden inden hele skibet var omspændt af flammer. Flere tililende fiskefartøjer hjalp de forkomne og chokerede fiskere i sikkerhed og væk fra de frådende flammer.
En redningshelikopter var på stedet ca. en halv time senere for at assistere om nødvendigt og lidt senere stødte den norske Kystvagtskib KV »Sortland« til med slukningsudstyr.
Nærmest en umulig opgave
kaptajn Bjørn Amundsen fra Kystvagten fortæller til avisen, at det var et meget krævende sluknings-arbejde. »Vi lå kun to timer fra havaristen da vi modtog meldingen. Men den kraftige og tiltagende blæst gjorde kun forholdene endnu værre. Bølgerne blev også bare større og større og vi kæmpede og kæmpede desperat, men desværre forgæves. Vi magtede simpelthen ikke at få kontrol med branden på noget tidspunkt.« fortæller Bjørn Amundsen videre.
»Sortlands« kaptajn har overfor Fiskeribladet forklaret, at »Astrid Sofies« styrhus var overtændt da KV »Sortland« ankom til stedet og der var også begyndende brand på dækket.
Slukningsarbejdet umuliggjort af blæsten
De startede slukningsarbejdet med det samme og fik rigget til og bakkede »Sortland« op til havaristen for at gøre klar til slæb. Alt Imens der blev, først sprøjtede skum over »Astrid Sofie« og minutterne senere blev vandkanonen sat ind. Den plejer at være utrolig effektiv ved skibsbrande. Den sender en vandsøjle indover fartøjet, hvorefter vandet knuses over fartøjet, for derefter at falde ned over fartøjet som vanddamp over flammerne. Uhyre effektivt, men istedet for at vanddampen ramte flammerne, var stormen og vinden så kraftig på det tidspunkt, at det blev blæst sideværts væk fra flammerne og derfor overhovedet ingen effekt havde på branden. Trods timers kamp mod flammerne, der af og til lod sig slå lidt tilbage, for kort efter at bluse kraftigt op igen, lykkedes det pludseligt i mørket at slukke branden. Men da var »Astrid Sofie« også forsvundet fra havets overflade og sunket i dybet.
Bjørn Amundsen forklarer, at det ikke var vandet fra slukningen der fik havaristen til at synke, men han har ikke tidligere i sit ellers lange liv som kaptajn på »Sortland«, hvor han har oplevet mange brande på skibe, dog ikke en skibsbrand så voldsom som den på »Astrid Sofie«, hvor stålet på et tidspunkt var så varmt, at det nærmest smeltede sig gennem skroget, hvorefter »Astrid Sofie« og forholdsvis hurtig efter, gik til bunds.
Klokken 23.46 onsdag aften kunne »Sortland« melde at »Astrid Sofie« var sunket på en position 59 grader og 38,8 minutter nord, 0,04 grader og 55,1 minutter øst.
Heldigvis blev alle ombord reddet sikkert i land og nu forestår der et større efterforskningsarbejde mht hvorfor og hvorledes samt hvordan kunne det gå så galt.
Kilde: Fiskeribladet og NRK.no FiskerForum.dk