Digital markedsføring er et rentabelt forretningsområde, men der er en række problemer, der skal løses for at beskytte dit brand, sikre virksomhedens udvikling og øge indtjeningen. Et af de grundlæggende problemer er overtrædelser fra konkurrerende organisationer. I øvrigt kan skruppelløse partnere manipulere trafikken for at få en øget provision, så regelmæssig inspektion af partnere er også påkrævet. Disse handlinger er tæt på svindel og kan skade din virksomhed, skade dit brands omdømme og føre til lavere omsætning.
Googles varemærkekrænkelse er et af de mest almindelige problemer, og i dag vil vi se på, hvordan man forsvarer brandet. Praksis viser, at beskyttelse kræver værktøjer, der udfører at opdage varemærkekrænkelser døgnet rundt. TI opstår, når en tredjepartsvirksomhed bruger dit varemærkes identifikatorer: efterligner logoet, bruger lignende farvekombinationer, anvender lignende slogans osv. I denne rapport analyserer vi, hvad Google Ads er, hvad der kan betragtes som en overtrædelse, hvad der er Googles politik vedrørende varemærker, og hvordan du beskytter dit brand mod forskellige krænkelser.
Det er ikke så let at identificere misbrug af TM, men selv hvis det lykkes, skal du indgive en klage korrekt til Googles support. Du skal vente på en afgørelse på din anmodning og modtage et svar. Husk, at Google-tjenester ikke er et menneskerettighedsorgan. Der er ofte tvister i forbindelse med TI: Dine konkurrenter er måske ikke enige i, at de har overtrådt noget. Hvis Google Support ikke kunne løse dit problem, kan du gå rettens vej.
Hvad er Google Ads (GA)
Ads er en af Googles tjenester, der leverer værktøjer til at oprette annoncer; GA har en brugervenlig grænseflade og er ansvarlig for produkternes effektivitet. GA betragtes som et flagskibsprojekt og genererer det meste af indtægterne. Alle reklamefirmaer udføres under dette mærke: video, medier, søgning. Med enkle ord er GA et system, der viser annoncer gennem en søgemaskine eller på partnersider.
Undersøgelser har vist, at mere end halvdelen af brugerne mener, at annoncering påvirkede beslutningen om at købe et produkt eller en tjeneste. Af denne grund bruger mange virksomheder GA til at promovere deres brand, tiltrække nye kunder, øge salget og udvide deres forretning. På trods af at GA betragtes som et beskyttet rum, kommer svindlere, forfalskere og flykaprere med jævne mellemrum dertil. Desværre kan der være indhold på platformen, der krænker dine IP-rettigheder (immaterielle rettigheder). Kritikernes handlinger kan påvirke din indkomst negativt, reducere salget og underminere mærkets omdømme, så det er nødvendigt at bekæmpe dem.
For at beskytte din virksomhed skal du træffe hurtige og effektive foranstaltninger. I dag er værktøjer baseret på kunstig intelligens vellykkede, så du kan oprette en “smart” søgning efter overtrædelser. Dette er meget mere effektivt end at scanne hele nettet eller søge efter skurke manuelt. Onlineplatforme tilbyder deres tjenester til et abonnement (betaling pr. periode) og yder 24/7 beskyttelse. Lad os sige et par ord om dette yderligere.
Kort om BluePear
Prøv et værktøj fra BluePear, der hjælper dig med at spore trafik relateret til dit brand og verificere det. Overvågning døgnet rundt vil hjælpe med at identificere overtrædelser og indsamle statistikker. Hver falsk annonce vil blive fremhævet med en note: brandbudgivning, misbrug af varemærker, annoncekapring. Du kan få en prøveversion på webstedet og verificere effektiviteten af BP-værktøjet. Du vil ikke kun kunne finde overtrædelser, men også indsamle oplysninger, der vil afsløre uærlige partnere og vil være bevis i tilfælde af en retssag. For at starte skal du indtaste nøgleord, vælge verifikationsfrekvensen og bestemme dækningen af geo. Instrumentet kan betales månedligt eller årligt til en reduceret pris.
Hvad betragtes som en overtrædelse
Varemærker er skabt for at skelne mellem forskellige virksomheders tjenester og produkter. Hver organisation skaber kombinationer af ord, symboler, nuancer, former for at skabe et genkendeligt og unikt logo og andre elementer, der vil være et særpræg ved brandet. Hvis en enkeltperson eller juridisk enhed bruger dine TM uden din tilladelse, er dette en krænkelse af varemærket. Du kan bruge et ord eller en sætning som en TM. Søgeord kan fås som et resultat af budgivning eller købes fra Google. Det betragtes som en overtrædelse at reklamere for produkter uden at angive ejeren af TM’en eller ved angivelse af en anden, falsk ejer. Det er en overtrædelse at bruge URL’er og landingssider, der vildleder potentielle købere. Hvis du finder en TI, kan du rapportere indhold på Google.
Googles varemærkepolitik
Så vi fandt ud af, at for at beskytte dit brand skal du finde overtrædelser på nettet og indgive en klage til Google, men til dette skal du vide, hvilket indhold der vil blive begrænset, og hvilket der forbliver på plads, selv efter din anmodning. Indholdet vil blive begrænset, hvis dit varemærke er blevet brugt i en direkte konkurrents annonce; hvis TM bruges på en vildledende måde. Indholdet vil ikke blive begrænset, hvis varemærket ikke kun bruges på annoncens målside, men også i annoncen; hvis varemærket bruges i domæner på andet niveau; hvis TM ikke bruges direkte, men beskrivende hvis landingssiden er beregnet til at sælge produkter, der svarer til TM’en. Med andre ord kæmper Google kun med de overtrædelser, der var forsætlige. Tilfældigheder eller manglende evne til at bruge andre ord er ikke forbudt i GA og betragtes ikke som svindel.
Lad os opsummere resultaterne
For at beskytte dit brand mod TI skal du bruge overvågningsværktøjer, såsom BluePear, men det er ikke nok bare at finde overtræderen, du skal rapportere til Google og få et svar. Hvis det viser sig, at din konkurrent eller partner overtræder reglerne, slettes vedkommendes annoncer. Inden du indgiver en klage, skal du læse Googles politik, og husk også, at annullering af varemærker altid er mulig, du kan læse mere om dette på LinkedIn. Google Ads er fortsat en af de mest succesrige annonceringstjenester, så du kan bruge den uden at glemme beskyttelsen.