Dieselolie har også udviklet sig til et afgørende spørgsmål for den franske fiskerisektor, der ligesom den danske, er stærkt afhængig af rimelige og stabile brændstofpriser.
Den 14. september annoncerede den franske minister for hav og fiskeri, Hervé Berville, at de økonomiske tilskud til fiskeriet ville ophøre. Beslutningen, som trådte i kraft den 15. oktober, forårsagede omgående vrede og uro i den franske fiskerisektor.
Det skriver Hook & Net
Tilskuddet til brændstof, på 0,20 € pr. liter (1,50 danske kroner), blev tidligere forlænget af Emmanuel Macron i februar for at hjælpe fiskeriet med at håndtere de usædvanligt høje brændstofpriser siden starten af krigen i Ukraine.
Beslutningen om ikke at forlænge tilskuddet kom kun to uger efter, at både “Union of Fishing Vessel Operators” (UAPF) og “National Association of Producer Organisations” (ANOP) slog alarm.
De frygter, at fjernelsen af tilskuddet kan true fremtiden for den franske fiskerisektor. I september lå dieselprisen i franske havne på over 0,80 € pr. liter (5,97 danske kroner).
Selvom de franske myndigheder nu synes at have taget et skridt tilbage på grund af den vrede det har skabt i fiskerisektoren, understreger Hervé Berville, den franske minister for hav og fiskeri, at det ikke er statens opgave, konstant at træde til med støtte. Han forklarer, “Vi kan ikke forlænge denne støtte, når den europæiske ordning, der godkender den, udløber i år. Ordningen vil blive afviklet for fiskeriet, ligesom det vil ske for andre sektorer i fransk erhvervsliv.”
Fiskerisektoren reagerede prompte på fjernelsen af statsstøtten. Olivier Leprêtre, formand for den regionale fiskerikomité i Hauts-de-France, mener, at beslutningen vil forværre en allerede anspændt situation på grund af lavere værdi og priser for fisk, der afregnes til fiskerne.
Hervé Berville har været midtpunktet for raseriet omkring brændstofsubsidierne. Han forklarer, “For øjeblikket tjener fiskerne et absolut minimum. De får kun mellem 1300 og 1400 € om måneden (svarende til melem 9.700 og 10.450 danske kroner), så det er ikke længere rentabelt at gå ud på havet.” Han mener, at regeringen kun har taget midlertidige foranstaltninger hver gang, der er en brændstofkrise, og at der istedet er behov for langsigtede løsninger. Han foreslår, “Vi kunne f.eks. indeksere en procentdel af kiloprisen på solgte fisk.”
Yves Foëzon, direktør for Brittany PO Les Pêcheurs de Bretagne (LPDB), beklager, “Det er desværre for sent for mange mennesker.” Han udtrykker også skuffelse over manglen på opbakning fra forskellige aktører på markedet. Han henviser til ministerens ønske i 2022 om at etablere en solidaritetsmekanisme inden for fiskerisektoren for at sikre dens fremtid på længere sigt.
Fiskerisektoren har kun kunnet regne med støtte fra regionerne i denne situation. I et brev til ministeren for hav og fiskeri, Hervé Berville, opfordrede Xavier Bertrand, præsident for regionen Hauts-de-France, og Marie-Sophie Lesne, vicepræsident med ansvar for fiskeri, regeringen til “at gribe øjeblikkeligt ind over for stigningen i brændstofpriserne ved at udvide statsstøtteordningen til fiskerisektoren. Statsstøtte er helt afgørende for at sikre, at franske borgere fortsat kan spise friskfanget fisk. Selvom vi alle skal være ansvarlige med offentlige midler, er der måder at reducere omkostningerne på uden at svigte fiskerne,” udtaler Daniel Cueff, vicepræsident for regionen Bretagne med ansvar for havet og kystlinjen.
Efter et efterfølgende møde med repræsentanter fra CNPMEM meddelte ministeren for hav og fiskeri, at han havde “forpligtet sig til at fortsætte kampen på europæisk plan for at forlænge denne støtteordning og genoptage beslutningen om at hæve loftet for støtte til fiskerivirksomheder i sektoren.”
Støtteordningen refererer til “Ukraine-ordningen,” en økonomisk støtteordning til fiskerivirksomheder, der blev indført for at imødegå stigningen i energipriser som følge af Ukraine-invasionen i februar 2022.