En kysttrawler, der opererer i den spanske del af Middelhavet, har oplevet at Pluto-trawlskovle lavet af genbrugsplastik, har reduceret brændstofforbruget samt givet bedre fangster.
Skipper David Margalef begyndte at bruge de 1,1 kvadratmeter store Pluto-skovle, da årets biologiske stop sluttede på det 14 meter lange skib »Metxa«, der opererer fra l’Amettla de Mar i Catalonien. Siden implementeringen af disse skovle har David Margalef kunnet foretage ændringer i redskaberne, hvilket har bidraget til en langt mere effektiv drift.
MarEcos Atli Már Jósafatsson udtalte til Hook & Net, »Min kollega Gerard Figueres Doménech, der deltog i forsøgene, rapporterede, at de straks bemærkede en betydeligt lavere trækmodstand med Pluto-skovlene sammenlignet med de stålskovle, de tidligere anvendte. Dette førte til et betydeligt forbedret fiskeri.«
David Margalef forklarede, at ved at justere trækket på Pluto-skovle og reducere bugseringshastigheden fra 3,7-3,8 knob med de gamle skovle til 3,3-3,5 knob, har de opnået markant bedre fangster under havfiskeri med »Metxa«.
»Fiskepladserne spænder fra 25 til 90 meters dybde. Ved en dybde på 50 meter brugte vi 258 meter kæde, men med de nye døre bruger vi nu 323 meter. Vi bruger normalt 25 procent mere wire afhængigt af dybden,« udtalte han. Han tilføjede, at længden af sweepline også er blevet forøget med yderligere 25 meter.
David Margalef kommenterede også, at de 1,1 kvadratmeter store Pluto-døre er større end de tidligere døre, de brugte, men alligevel oplevede de en markant reduktion i trækmodstand, hvilket resulterede i en besparelse på omkring 60 liter brændstof om dagen – svarende til mere end 20 % af brændstofforbruget for denne kysttrawler.
»Vi besluttede derfor at prøve et større net, og resultaterne har været spektakulære. Vores havfiskfangst er steget markant, og på grund af den lavere bugseringshastighed har vi holdt bugseringsmodstanden og brændstofforbruget 20 procent under, hvad de plejede at være,« forklarede han.
David Margalef fortsatte: »Med disse ændringer fisker vi mere effektivt med lavere brændstofforbrug og er nødt til at tage skovlene af bunden. Derudover gør vi brug af genbrugsplast. Jeg håber, at de gode resultater, vi har opnået, vil tilskynde andre skippere til at benytte denne type skovl, der er mere bæredygtige end traditionelle skovle.
MarEco udvider nu sortimentet af Pluto-trawlskovle til også at omfatte større størrelser og en pelagisk design. De eksisterende døre er støbt i plast med en vis procentdel af genbrugsmateriale, og de har allerede fundet anvendelse i Island, England, Irland, Skotland og Spanien. En kysttrawler syd for Norge er den seneste tilføjelse til listen over brugere.
Atli Jósafatsson forklarer overfor Hook & Net, at de har bemærket en stigende efterspørgsel efter større Pluto-skovle, og de arbejder på at introducere en 1,4 kvadratmeter skovl, efterfulgt af en 1,8 kvadratmeter halvpelagisk trawlskovl. Disse større skovle er støbt omkring en integreret stålramme for at sikre bedre balance og håndtere den øgede trækkraft. Der er også planer om at udvikle en endnu større pelagisk skovl på omkring 2,2 kvadratmeter.
I Irland har en fisker ved navn John Bach testet et sæt 1,1 kvadratmeter Pluto-skovle om bord på kysttrawleren »Provider«, der betjenes af hans søn Jens. Han bemærkede, at disse skovle fungerer godt med visse størrelser af net og er praktiske til forskellige typer fiskeri, herunder fangst af hvidfisk, rejer, brisling og sild. Pluto-skovlene har vist sig at være robuste og lette at arbejde med, og de har allerede bidraget til en mere effektiv fiskeri-præstation.