Det norske Fiskeri- og havbrugsnæringens forskningsfond FHF, har netop færdiggjort rapport om ”Effektivisering af råstofflytning ombord på autoliner fartøj”. Rapporten omhandler automatiseret system til sortering, palletering, lasterums håndtering samt losning af frosne fiskeprodukter.
Systemmet er testet på MS Geir 2, som er et flydeline fartøj, der er designet af skipsteknisk A/S og bygget på Fiskerstrand Verft A/S i 2010 til rederiet HP Holmeset A/S Vatne i Norge. Fartøjet er konstrueret med en ”MoonPool” som er bedre kendt indenfor offshore branchen og knap så kendt indenfor fiskeriet. Det var derfor revolutionerende at anbringe en vandsluse i bunden af skibet, således redskaber som garn og line kunne hales direkte ind i bunden. Sammen med det automatiserede lagersystem var det en innovativ og anderledes måde at tænke fiskeri på.
Rederiet implementerede systemmet på et tidligt tidspunkt i byggeprocessen af MS Geir 2 og har under hele forløbet rådført sig med besætningen, for at minimerer de tunge løft og arbejdsprocesser der findes i lastrummet. Systemmet har nu været testet i 16 måneder og efter nogle få justeringer og ændringer ligger den endelige rapport nu klar.
Fakta.
På trods af grundigt forarbejde og en lige så grundig implementering af systemmet, blev MS Geir 2 ramt af en dødsulykke i 2010, i det fuldautomatiseret laste- og losseanlæg, ganske få uger efter dens jomfrurejse.
Hele rapporten ”Effektivisering af råstofflytning ombord på autoliner fartøj” kan ses her.