Det norske rederi Mikal Solhaug fra Båtsfjord, der netop har modtaget sin nye havgående linefartøj, ændre praksis fra automatisk agn påsætning til manuel påsætning af agn.
Denne nye havgående autoliner på 34,07 meter i længden og en bredde på 9,5 meter er med andre ord ikke nogen traditionel autoliner. Med ændringen fra automatisk påsætning af agn til håndpåsætning i stedet, giver ikke kun håb om øget beskæftigelse i den norske kommune, Båtsfjord, men også klare forventninger hos rederiet, om et kvalitetsløft på agnet og påsætningen, med en deraf forventet øget fangst og indtjening.
Bedre kvalitet på fisken resulterer i bedre afregning
I følge rederen Mikall Solhaug, er det ikke bare en bedre kvalitet på agnet, som afgjorde at de satsede på manuel agning. Ændringen i praksis, fører også store besparelse med sig mht. bemandingen. Under normale forhold ville mandskabs-behovet være på 16 personer, dvs. 32 personer i alt. Yderligere har man nu mulighed for at ”serverer” den rette madding for fisken. Denne skrædersyede menu til fisken, forventer den norske reder sig meget af.
Øget og sikker beskæftigelse i Kommunen
For Båtsfjord Kommune betyder nybygningen meget, ikke mindst for agn-centralen i land. Her har 28 personer deres faste arbejde. Sammen med et andet af Mikal Solhaugs selskaber, der beskæftigere 6 personer, bliver det sammen med den øvrige industri, der er tilknyttet fiskeriet, til mange sikre job i Båtsfjord Kommune. Forventningerne ved hver landing er ca. 80 tons fersk fisk og 200 tons fossen fisk, som skal videreforarbejdes ved anlæggene i Båtsfjord.
Norsk design
Skroget til M-Solhaug blev oprindeligt bygget i Rusland, efter design og tegninger af Måløy selskabet SeaCon AS. Efter søsætningen blev fartøjet således slæbt hele turen ned langs norskekysten og videre, for til sidst at ende ved skibsværftet Tersan i Tyrkiet, som efterfølgende har stået for slutbyggeriet og udrustningen af den supermoderne norske autoliner.
Trods manglen på autolineudstyr om bord, er fartøjet udstyret med det sidste nye og topmoderne udrustning og M-Solhaug vil således på vej til fiskefeltet have mellem 700-1.000 liner færdige monteret med agn på små 40.000 kroge. Ligeledes råder skibet over den sidste nye HG fabrik om bord, med en kapacitet på hele 290 m3. Endvidere er der om bord plads til en besætning på 18 personer, fordelt på to skift. Mandskabet har en turnus ordning der giver 10 dage til søs og 10 dage fri.