Det internationale »Aquaculture Stewardship Council« (ASC) har netop afsluttet sin seneste og mest omfattende forbrugerundersøgelse til dato, hvor man har interviewet mere end 12.000 slutbrugere fra 12 forskellige lande, om deres opfattelse og forbrug af fisk og skaldyr.
Her er, hvad ASC fandt ud af:
årsagen til at købe fisk og skaldyr
På samtlige de 12 internationale markeder er sundhed de flestes primære motivering for at købe fisk og skaldyr – med Tyskland og Frankrig som de to førende lande i denne forbruger-tendens. Mere end 80 % af forbrugerne er enige om, at det overvejende er af sundhedsmæssige årsager vigtigt at inkludere fisk i deres daglige indkøb. Denne tendens er højest i Spanien med næsten fuld konsensus på 96 % og lavest i Holland – men stadig med en stærk konsensus på 80 %.
Men forbrugerne elsker også de maritime fødevare af fisk og skaldyr, på grund af smagen, som var det andet argument som slutbrugerne ser som en del af en velafbalanceret kost.
Det er et kæmpe potentiale som en bæredygtig kilde til animalsk protein Forskningen viser, at de fleste forbrugere, helt nøjagtigt mellem 75 % og 89 %, afhængigt af markedet – mener, at fisk og skaldyrsindustrien har potentialet til at være både bæredygtig og ansvarlig, hvilket viser det enorme potentiale der er i fisk og skaldyr som en miljøvenlig kilde til animalsk protein. Dette potentiale er dog endnu ikke fuldt udnyttet: Mere end halvdelen opfatter det dog ikke som bæredygtigt lige nu. Forbrugere i de lande, der har størst bæredygtigheds følelser er Holland, Belgien, Tyskland og hvor Frankrig har en tendens til at tro, at fiskeindustrien er mindre bæredygtig.
Certificeringsordninger er helt centrale for forbedringer af skaldyrs bæredygtighed – Selvom forbrugerne ikke er tilfredse med det nuværende niveau af bæredygtighed i skaldyrsindustrien, er de stort set enige om, at de kan spille en rolle i forbedringen. Mellem tre til fire ud af fem adspurgte angiver, at køb af ansvarlig opdrættet fisk og skaldyr har en positiv effekt på havene. Betydningen af certificeringsordninger for at fremme bæredygtigheden af skaldyrsindustrien bliver tydelig i forskningen. Forbrugernes mest betroede kilder til information om bæredygtighed og ansvarlighed for fisk og skaldyr er uafhængige certificeringsordninger, der sætter deres stempel på skaldyrs-emballagen.
ASC er vokset i den globale forbrugers bevidsthed
For opdrættede fisk og skaldyr er ASC den mest anerkendte certificeringsordning, med et højt kendskab i Holland, hvor to tredjedele af slutbrugerne kender ASC-mærket, efterfulgt af Belgien (60 %), Tyskland (58 %), Frankrig (48 %) og USA (46 %). Forskning viser også, at tilliden til ASC-mærket generelt er højt – med tal spænder fra 68 % i Frankrig til 80 % og derover i Italien, Storbritannien, USA og Australien. Derudover forbinder flertallet ASC-logoet med bæredygtighed og ansvarlighed.
Mere information og aktivering er nødvendig
Undersøgelsen afslører også, at selvom bæredygtighed er en af de vigtigste overvejelser i forbindelse med indkøb af fisk og skaldyr, køber forbrugerne muligvis ikke helt så ansvarligt, som de kan. Friskheden og omkostningerne er de to vigtigste overvejelser for slutbrugerne, når de bliver spurgt uopfordret, om deres indkøb af fisk og skaldyr. Bæredygtighed er det tredje mest almindelige krav. Når forbrugerne bliver spurgt, om de foretrækker vilde eller opdrættede fisk og skaldyr, foretrækker forbrugerne vilde. Det er især gældende i Spanien og Frankrig. Et næsten tilsvarende antal forbrugere har dog ingen præference mellem vilde eller opdrættede fisk. Det er især i Japan, samt Tyskland, Holland og Australien. Undersøgelsen afslører også, at der er behov for mere information for at afhjælpe slut-brugernes bekymringer og misforståelser om opdrættede fisk og skaldyr.
Om undersøgelsen
ASC sporer både en global og regional fremgang omkring bevistheden omkring fisk og skaldyrskøber. Men også i holdninger og tillid til ansvarligt opdrættet fisk og skaldyr og ASC-certificerings- og mærkningsprogram.
Den forskning, der senest er afsluttet, er en toårig, kvantitativ multimarkeds-undersøgelse. Felt-arbejdet for det blev udført mellem den 23. december 2021 og 24. januar 2022 via online forbruger-paneler. Cirka 1.000 slut-brugere blev undersøgt i hvert land – USA, Canada, Australien, Storbritannien, Holland, Belgien, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Kina og Japan. Det er den mest omfattende forbrugerundersøgelse, som ASC har udført siden grundlæggelsen i 2010.