Endnu engang sætter Fiskeauktionen i Hanstholm rekord. De havde ellers ved udgangen af 2019 sat alletiders rekord med en omsætning på 741 mio. kroner – en rekord der nu ser ud til at blive slået med godt 50 mio kroner.
Til Nordjyske medie siger auktionsmester Jesper Kongsted ved Hanstholm Fiskeauktion, at han anslår årsomsætningen for 2022 til 800 mio. kroner.
Selvom flere fiskeindustrier har trænge tider på Havnen i Hanstholm, så udelukker det åbenbart ikke, at Fiskeauktion, her tæt på årets 11. måned har slået auktionens hidtil største omsætning. Den blev sat med udgangen af 2019.
Forude venter december, siger Jesper Kongsted og med et par dage tilbage endnu af november måned er der chancer for at nå en omsætning på 800 mio. kroner – omsætningen i 2021 blev på 728 mio. kroner.
2019 blev fulgt af to år, hvor Corona-epidemien påvirkede markederne, fortæller auktionsmesteren videre til Nordjyske. »Krigen i Ukraine, stigende energipriser og andre forhold gjorde, at der blev rokket ved troen på, at 2022 som »Corona-frit« år ville blive meget bedre. Og alligevel er det gået godt,« siger auktionsmester Jesper Kongsted.
Med til historien hører, at auktionens omsætning år til dato er skabt på en mængde fisk, som er 5.000 tons mindre end i rekordåret 2019. Meromsætningen skyldes langt højere afregnings-priser på de fisk, der er omsat på auktionen.
Mange faktorer har trukket den anden vej
»Objektivt set burde det ikke være muligt med en rekordomsætning, som vi ser det nu. For rigtig mange faktorer har trukket fiskeriet i den modsatte retning. Såsom reduktioner i fiske-kvoterne, restriktioner og beskæringer har sammen med brændstofprisernes himmelflugt udfordret fiskeriet betydeligt,« siger siger auktionsmesteren til den nordjyske avis.
Alene i år har prisen på brændstof været oppe runde de ni kroner literen. Lige nu koster en liter brændstof omkring 6,50 kroner. Men det er stadig dyrt i forhold til sidste år, hvor prisen for en liter diesel var under tre kroner excl. afgift.
Når fiskefartøjerne alligevel har trodset de skyhøje dieselpriser og er taget på havet, så skyldes det højere afregningspriser, hvilket er en ros til fiskeeksportørerne, der har været i stand til, trods situationen, at afsætte fisken til nogle fordelagtige priser. Det er sket i en situation, hvor alt talte for, at hjulene gik i stå – men de blev holdt kørende, til alles fordel, siger Jesper Kongsted til slut og understreger at udsigten til resultatet i 2023 er bedre, da kvoten på arter som torsk, kuller og sej stiger.
Så alt i alt positivt nyt fra det Nordjyske, trods tidens ugunst.