Havskjer AS og Karstensens Skibsværft har indgået kontrakt om design og bygning af en 80,00 meter kombineret snurper og trawler.
Havskjer AS er et datterselskab til norske Veibust Fiskeriselskap. Veibust Fiskeriselskap ejer og driver de 2 ringnotsnurpere og trawlere »Havskjer« og »Havstål«. Rederiet har 3 koncessioner, og det nye fartøj skal derfor drives sammen med rederiets 2 øvrige. Havskjer AS blev etableret i 1993, og fik i 2000 leveret sin første nybygning, nuværende »Havskjer«. Rederiet drives og ejes af Henning Veibust og hjemhavnen er Ålesund i Norge. Rederiet driver et kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært foregår efter blåhvilling (norsk: Kolmule) vest af Irland. Det øvrige fiskeri forgår efter primært sild og makrel, der drives med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper og bliver dermed rederiets tredje nybygning.
Rederiet udtrykker stor tilfredshed med at være kommet i mål med aftalen med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet.
Rederi og Værft har, for ganske nylig, arbejdet tæt sammen på et stort ombygningsprojekt på »Havstål«. Dette fartøj blev bygget som »Serene« i 2009 og var oprindelig rigget til ren pelagisk trawling. Ved ombygning hos Karstensens Skibsværft over sommeren 2017 er »Havstål« nu rigget for et kombineret fiskeri med not og trawl.
Dette nye projekt er derfor en naturligvis forlængelse af det succesfulde og konstruktive samarbejde på nævnte ombygning.
Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid Henning Veibust har udvist overfor værftet. I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer, som Værftet har under bygning til redere i Skotland, Irland, Sverige og Danmark, er også nye »Havskjer« af eget design.
Karstensens Skibsværft har med nye »Havskjer«, nu i alt 15 pelagiske fiskefartøjer i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 3 år. Værftet må derfor betegnes som værende absolut førende på dette område.
Design, indretning og arrangementer er blevet til i et meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været optaget af innovative løsninger, og der har været lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort ombord for besætningen. Mange erfaringer fra Rederiets øvrige skibe og Værftets portefølje har været diskuteret og vurderet.
Sikkerhed og arbejdsforhold er specielt tilgodeset ved at »Havskjer« i lighed med »Havstål« har vandtæt lastedæk. Endvidere er trawldækket agter hævet en hel etage op, med det formål at øge fribordet og dermed også sikkerheden.
I tillæg til dette er der lagt stor vægt på skrogets udformning samt optimering i forhold til »Havskjers« driftsprofil, dette med tanke på lavest mulige brændstofforbrug. I tillæg hertil udrustes fartøjet med varmegenvinding fra alle motorer, LED belysning overalt samt flere tiltag for at sikre det lavest mulige energiforbrug.
En række leverandører bliver i disse dage udvalgt, alle ud fra kriterier som energioptimering, innovation, kvalitet og drift sikkerhed.
Fremdrivningsanlægget vil komme til at bestå af en hovedmotor på omkring 6000 kW med 2-speeds gearanlæg. Anlægget forsynes med take-me-home funktion, som muliggør diesel-elektrisk sejlads.
Nye »Havskjer« skal leveres i Februar 2020. Kontraktsummen ligger på omkring 300 mio. NOK.
Fartøjets hoveddimensioner:
- Længde overalt 80,00 m - Bredde moulded 16,00 m - Dybde øverste dæk 11,50 m
Øvrig teknisk data:
- Winch anlæg Elektrisk eller hydraulisk - Sidepropellere 2 x 1300 kW - RSW-anlæg 2 x 1400 kW - Vakuum anlæg 4 x 66 kW / 2 x 4200 l tank