En fiskers værste mararidt, er et pludseligt nedbrud af udstyr under et godt fiskeri midt i sæsonen og netop en sådan ulykkelig situation befandt skipper Thomas Hansen med trawleren RI 146 Polaris sig i, en fredag sidst i august.
Under slæb gav tromleakslen efter og gav spåner ved indhalet. Skipperen var straks klar over alvoren, og lagde øjeblikkeligt roret hårdt styrbord og kursen blev sat til Hvide Sande Skibssmedie.
Her viste den vestjyske skipper at, skulle han gøre sig forhåbninger om, at komme på havet igen snarest, var den kvalificerede hjælp fra smedene fra Hvide Sande Skibssmedie A/S påkrævet. Så da RI 146 Polaris mange timer senere lagde til kaj, sprang Kristen Krogh fra HVSS (Hvide Sande Skibssmedie A/S) om bord, og begyndte straks at kigge de ødelagte trawltromler igennem og efter en kort gennemgang med skipper Thomas Hansen, blev forskellige forslag lagt frem, til hurtigst mulig løsning af problemet.
Polaris skipperen havde tidligere fået »lappet« tromlerne sammen, så denne gang var skipperens ønske »Det skal bare holde og virke«. Normalt ville et ønske fra skipper om en total udskiftning af to trawltromler, betyde omfattende tegningsarbejde og beregninger samt planlagte hjemtagning af materialer, og en aftale om montering, som i bedste fald kunne løbe op i ca. 6 til 10 uger. Men det ville ikke mindre være en katastrofe midt i et god sæson. Så alle sejl blev sat fra Hvide Sande Skibssmedie (HVSS) side, for at hjælpe den havarerede skipper.
HVSS har gennem de mange år virksomheden har eksisteret, produceret mange spil, tromler samt andre hydrauliske maskiner. Gennem tiden er de forskellige produkter blevet forbedret og optimeret og der er lagt mange timer og erfarring i den, for fiskeren altid bedste løsning til den absolut bedste pris. Logistikken er gennem årene forbedret væsentligt, så hele »leverandørkæden« er toptrimmet og klar, når en situation, som den Hvide Sande skipperen Thomas Hansen netop var havnet i, skulle opstå.
Så mens smedens produktion lystigt snurrede videre og smedene arbejde med deres normale produktioner og reparationer, blev der i produktionsplanlægningen klemt Thomas Hansens akutte havari ind. Tegninger og beregninger blev foretaget og sammenholdt med smedevirksomhedens mangeårige erfarring, og det velfungerende underleverandør netværk, blev der sat et par smede af på opgaven, så arbejdet kunne klares lynhurtigt og fagligt.
Efter at have fjernet de gamle tromler, stod kun det gamle stativ tilbage og efter aftale med skipperen, blev hele konstruktionen svejst op fra bunden med helt nyt kernerør og nye skærme i rustfri stål og efterfølgende forstærkede man de to tromler med midterben, for at opnå større stabilitet og holdbarhed.
Elektrolytisk behandling af tromlerne
Ligeledes blev der aftalt en polering af det rustfrie stål elektrolytisk, som forbedrede tromlernes korrosionsbestandighed og gav dem varig styrke samt mindre rivning og slidtage. Den metallisk rene og glatte overflade efter den ætsende bearbejdning, fjerner en del jern og nikkel som ligger i overfladen. Dette giver tromlerne en kemisk passiv, blank og dekorativ overflade. En overfladebehandling der giver fartøjet et helt specielt udtryk og finish.
Men endnu bedre, så kunne RI 146 Polaris atter sætte kurs mod fiskefeldterne, kun knapt halvanden uge senere, med en veltilfreds og glad skipper ombord, der netop havde sparet en masse tid ved kajen, og som istedet nu kunne tage afsted på fiskeri og måske endnu nå at indhente noget af det tabte.
Netop sparet tid på reparation samt en lynhurtig og kvalificerede indsats fra smedenes side, er næsten blevet et varemærke for den vestjyske smedeindustri. Her sætter man en ære i, at betjene områdets fiskere og erhvervsdrivende med hurtige fagligt dygtige medarbejdere, med flair for det tekniske og med øje for holdbarhed og stabilitet. Hvilket er kendetegnende for de dygtige smede fra Hvide Sande Skibssmedie.