Avanceret forskningsskib skal styrke DTU Aquas arbejde i Arktis og Nordatlanten

Køllægningen er nu markeret, og dermed er byggeriet af Danmarks kommende topmoderne forskningsskib Dana V officielt i gang. Skibet, der opføres ved det spanske værft Freire Shipyard, skal fremover danne rygraden i DTU Aquas marine forskning og blive en central platform for undersøgelser af havmiljø, fiskebestande og klima i både Nordatlanten og Arktis.
Dana V bliver 70 meter langt og 16 meter bredt og får plads til 38 personer om bord. Når skibet forventeligt leveres i efteråret 2027, vil det afløse Dana IV og sætte nye standarder for dansk og international havforskning.
Ifølge DTU-direktør Claus Nielsen markerer projektet et markant teknologisk løft: »Med Dana V får Danmark et forskningsfartøj på det mest avancerede tekniske niveau, der kan sejle næsten lydløst i både oceaner og arktiske farvande. Det bliver en afgørende platform for en bred vifte af forskningsopgaver i Rigsfællesskabet.«
Skibet er polar-klassificeret og konstrueret til at operere under krævende forhold. Samtidig er bæredygtighed tænkt ind i hele designet. Dana V kan sejle på både biodiesel og elektriske batterier og kan skifte fremdrift alt efter opgavens karakter – især ved undersøgelser, hvor lydsvag sejlads er afgørende.
Professor Fritz Köster fra DTU fremhæver skibets betydning for fremtidens forskning: »Dana V gør det muligt at gennemføre tværfaglige studier med avanceret hydroakustik og reduceret støjniveau. Det åbner for helt nye muligheder inden for havbiologi og økosystemforskning.«
Fremtidens forskningsplatform
Dana V bliver udstyret med avancerede videnskabelige instrumenter, herunder moderne sonarer, trawlkontrolsystemer, lydhastighedsmålere og andet højteknologisk udstyr, der skal sikre præcis dataindsamling. Skibet skal blandt andet anvendes til studier af fiskebestande, biodiversitet, havstrømme, klimaforandringer samt geologiske forhold på havbunden.
Bag projektet står et konsortium bestående af Knud E. Hansen A/S, Odense Maritime Technology A/S og Naval Architects, der har haft miljøhensyn og funktionalitet som bærende elementer i designet.
Freire Shipyard, som bygger Dana V, har mere end 125 års erfaring og betragtes internationalt som et førende værft inden for højteknologiske forsknings- og specialfartøjer.
Med Dana V styrker Danmark sin position som førende havforskningsnation og sikrer et moderne redskab til viden, overvågning og bæredygtig forvaltning af havets ressourcer – til gavn for både forskning, fiskeri og samfund.




















