Det er det norske værft Larsnes Mek Verksted, der netop har indgået kontrakt om at bygge et helt unikt og særligt indrettet fartøj, der både kan fungere som fiskefartøj til hvidfisk, men også til at fragte fisk fra havbrugene langs den norske kyst.
Den 50,30 meter lange, 11 meter brede nybygning er designet af Seacon for Vesterålen-virksomheden Kystfisk A/S. SC-51-designet gør det muligt at fungere som både notfartøj til hvidfisk i vintersæsonen, samtidig med at den har kapacitet til at fungere som transportør for akvakulturprodukter med et Optimar-håndteringsdæk til at slagte laks og ørreder til levering til forarbejdningsvirksomhederne langs kysten. Den automatiske håndteringslinje ombord vil have en kapacitet på 70 tons/time.
Kystfisks miljøbevidste ejere har lagt stor vægt på et lavt energiforbrug igennem det smarte og optimerede skrogdesign samt i valget af systemer om bord. Det nye fartøj er velegnet til batteridrift, så det er hensigten at inkludere en batteripakke, der reducerer konventionelt brændstofforbrug og emissioner markant.
Ud over det optimerede skrog inkluderer designet en propel og dyse, et to-trins reduktionsgear, en generator med variabel hastighed og en fallback »tag mig hjem« mulighed samt en 1,5 mWh batteripakke.
Larsnes Mek Verksted har givet udtryk for, at der er tale om en ordre til en samlet værdi på omkring 1,10 milliarder NOK (746,8 mio Dkr.) og den har givet fuld aktivitet på værftet i hele 2024.
»Dette er det første nybyggeri, som Larsnes Mek Verksted og Seacon skal arbejde sammen på og vi er meget glade for konstruktionen af endnu et nyt fartøj til norske redere, skal ske på et norsk værft, siger en værftsrepræsentant i en kommentar og forklarer videre, »På baggrund af vores erfaringer med en nybygning ved vi, at når udstyret er fremstillet i Norge, og når vi bruger norske leverandører, så udgør det mellem 70 og 80 % af skibets samlede værdi. Det vil samtidig føre til yderligere innovativ og teknologisk udvikling, som styrker kompetencerne indenfor den norske maritime klynge.«