Hvis danske fiskere har problemer med at få økonomien til at hænge sammen for tiden, så er problemerne ikke mindre i Holland, hvor ca. 60 fartøjer/bomtrawlere i ren desperation nu er klar til at gå efter ophugningsstøtten fra den hollandske regering.
Den Hollandske ordning har ét mål med ordningen, og det er at få hevet så meget tonnage og kvote ud af fiskeriet som overhovedet muligt, så den resterende flåde kan overleve.
Ophugningsstøtten eller afhjælpnings-præmien må ikke investeres i andet eller nyt fiskeri, i de første 5 år efter ophugningen – hele ideen med denne støtteordning er primært at give plads til den resterende flåde, så den kan overleve økonomisk.
Den hollandske Regering ser frem til, at så mange fiskere som muligt benytter sig af ordningen. De hollandske fiskere syntes ikke om ideen, men føler sig tvunget og presset af omstændighederne. De føler at de bedste trawlere i fiskeriet tages ud og skrottes, hvilket de ikke mener er til gavn for nogen og da slet ikke fiskeriet, der på den måde står tilbage med en langt ringere og noget mindre moderne flåde tilbage i det resterende fiskeri. Flere hollandske fiskere mener, man istedet burde tillade at fartøjerne sælges ud af landet, for at undgå et for stort kapital-spild.
Sidste tur for den hollandske bomtrawler HD-29 »Morgenster«
En trist fiske-historie, der starter med rederiet Jac., der:
- onsdag den 5. oktober forlod Bakker & Zn fra Havnen i Den Helder
- Torsdag morgen den 6. oktober ankom »Morgenster« til den hollandske havneby Terneuzen
- Hvorefter man gik igennem slusen og fortsatte ad kanalen til Galloo Recycling ved kaj 780 i Gent, der ligger i provinsen Østflandern i det nordlige Belgien.
Denne bomtrawler, HD-29 »Morgenster« var den allerførste Concorde-kutter (med gangbro rundt om styrehuset) der blev leveret tilbage i 1992 af Maaskant Shipyards i hollandske Stellendam. Fartøjet er 43,99 langt og 9,00 bredt med en dybgang på 5,10 meter og en tonnage på 546 GT samt en hovedmotor fra Wärtsilä på 2000 HK.
»Morgenster« fiskede tidligere med V-garn med alarmer, indtil hun også fik tilladelse til at fiske med pulsgrej (el-fiskeri). Men efter EU-forbuddet mod pulsgrej, kom V-garnene tilbage ombord.
Nu her nøjagtigt 30 år senere, ophører fortællingen og historien om HD-29 »Morgenster« helt. Vel ankommet til Gent, var fartøjet allerede ved modtagelsen blevet afmonteret det væsentligste ombord og HD-29 »Morgenster« blev herefter overladt til den endelige ophugning.