Det er den færøske lakseproducent Bakkafrost, der nu selv tager initiativ til at mindske transport-tiden til USA og dermed sikre amerikanerne helt friske laks. Man har investeret i et mellem-distancefly, en Boeing 757 til at klare opgaven.
Det bliver nærmest et flyvende køleskab på 47 meter med to kraftige motorer. Med købet går den færøske laksekoncern Bakkafrost helt sine egne veje, for at indfri amerikanernes ønske om helt friske laks til middagstallerkerne.
Lakse-selskabet vil i stedet for mellemlandinger i London nu selv flyve de ferske laks direkte til New York på en Boeing, der kan laste 35 tons laks og nå frem til kunderne næste morgen efter slagtningen. Det skriver the Guardian.
Ifølge adm. direktør ved Bakkafrost, Regin Jacobsen, skal den nye transportform spare på klimaet med mindre CO2 udledning, som anslåes til et mindre udslip på ca. 45 procent, med den langt kortere transporttid og samtidig sikre frisk laks til kunderne og derved undgå madspild.
Flyfragt udgør ellers kun en mindre andel af lakse-eksporten fra Bakkafrost, hvor tusindvis af tons laks istedet sendes af søvejen og ud på verdensmarket.
I dette nye forretningskoncept, har Bakkafrost planer om at udnytte flyruten retur, til at fragte andre varer på hjemvejen fra USA til enten Færøerne eller Skotland, slutter The Guardian.