EU-Kommissionen præsenterer onsdag den 14. juli klimaudspillet Fit for 55, der reference direkte til at udledningen af CO2 skal være reduceret med 55 procent i 2030. Skibsfarten bliver en del af kvotehandlen
Et ganske ambitiøse klimamål, som EU-Kommissionen præsenterer, men det risikerer at blive ved de flotte ord, skriver Altinget.dk i dag, hvis Kommissionen ikke får bedre muligheder for at holde medlemsstaterne i ørerne.
Her refererer Altinget.dk til deres interview med Europa-Parlaments medlem for venstre Linea Søgaard-Lidell, der forud for præsentationen af den såkaldte Fit for 55-klimapakke, der skal vise vejen til en drivhusgasreduktion på mindst 55 procent i 2030 i forhold til 1990 og CO2-neutralitet i 2050.
Linea Søgaard-Lidelle siger blandt andet følgende, »Jeg har indtryk af, at Kommissionen har taget dette her arbejde seriøst og har taget nogle svære drøftelser internt. Men jeg er rigtig, rigtig bange for, at de ikke har tænkt nok over, hvordan de vil sikre, at alle lande bidrager, og så er der en stor risiko for, at det bliver ved skåltaler og politiske ord frem for handling,”« forklarer hun for Altinget.dk og forsætter. »I dag kan Kommissionen løfte pegefingeren og komme med en opsang til landene, og så kan den starte sagen ved EU-Domstolen, men det tager lang tid. Vi skal nå de her mål om ni år. Jeg har ikke nogen særlig plan på hånden, men jeg forventer, at Kommissionen tager det alvorligt – men det bliver svært.«
Der forventes en omlægning af EU-kvotehandelssystemet ETS (EU Emissions Trading System), der alene i dag dækker ca. 40 procent af de 27 EU lande’s drivhusgasudledninger. Det mener venstre’s MEP, er fornuftigt, for som hun siger, så er jeg særligt glad for én ting: Det virker til, at kvotehandelssystemet, altså ETS’en, bliver hjørnestenen i pakken. At sætte en pris på forureningen er bare det mest effektive redskab, vi har til at reducere udledningerne, så det er jeg umiddelbart rigtig positiv over for, fortæller hun.
Skibsfarten bliver en del af kvotehandlen
Udover planerne om kvotehandel for vejtransport og byggeri, forventes det også at skibsfarten må holde for. Ligeledes forventes det at EU-Kommissionen præsentere den længe ventede EU-klimatold, der skal sikre, at producenter uden for EU, betaler en tilsvarende pris for deres forurening, som EU-producenterne også fremover vil gøre det.
Du kan læse mere om »Fit for 55« klimaudspillet fra EU her