Besøg vores mobil side
 .

Nybygning VE401 Þorunn Sveinsdottir


Nybygning nr. 409 fra Karstensens Skibsværft blev afleveret til de islandske ejere ÓS d. 20 December 2010

Efter omfattende prøveture med test af det nye Rapp el-winch system, heavy-fuel system osv. blev skibet overtaget, og kursen sat mod hjemhavnen Vestmannaeyjar på Island. Det nye fartøj erstatter rederiets forgangne fartøj med samme navn fra 1990, som blev bygget i Akureyri, Island. Forhenværende Þorun Sveinsdottir er nu blevet solgt og døbt Suderey.

VE401 Þorunn Sveinsdottir VE401 Þorunn Sveinsdottir

Bag rederiet står pensionerede skipper Sigurjon Oskarsson. Hans sønner Vidar og Gylfi Sigurjonsson vil være en del af faretøjets besætning, hvor en vil fungere som afløsende skipper. Skipperen ombord på Þorunn Sveinsdottir bliver Gudmundur Gudlaugsson, som har været i rederiet i næsten 30 år. Sigurjon Oskarssons datter Þóra Hrönn tager sig af det adminstrative på land i familieforetagendet.

Þorunn Sveinsdottir er den første af en ny generation hvidfisk-trawlere i den islandske flåde. Den er udstyret med en bred vifte af elektriske spil, kraner og mange andre opdaterede og moderne funktioner.




VE401 Þorunn Sveinsdottir VE401 Þorunn Sveinsdottir

Designet stammer fra Karstensens tidligere tegninger til deres succesfulde hæktrawlere såsom nuværende Bergur, Audacious og Mark Amay. Men under udarbejdelsen af þorunn Sveinsdottir blev skroglinierne og det komplette layout yderligere udviklet og optimeret. Omfattende modeltests blev udført i CTO-tankfaciliteter i Gdansk i Polen, for at optimere brændstoføkonomien.

Apteringen på fartøjet er lydisoleret efter de nyeste ideer, og en teknisk prøve viste et meget lavt lydniveau mellem 46 og 53 db(A).

Karstensens Skibsværft skriver på deres hjemmeside, at byggeprocessen, med forsinket skrogbyggeri og økonomisk usikkerhed på Island, har været temmelig langtrukken, men alt er forgået i en meget positiv dialog med rederiet. Og rederiet udtrykte da også sin store tilfredshed med såvel samarbejde med værftet og leverandøre som med det endelige resultat.

Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 39,95 meter Heavyfuel 93 cum
Længde pp. 35,80 meter Brændolie 85 cum
Bredde mld 11,20 meter Ferskvand 29 cum
Dybde hoveddæk 4,70 meter Fresh hold 410 cum
Aptering 15 mand Tonnage 779 GT
Motorer Propeller
Hovedmotor MaK 8M20 Propeller Hundested Ø 3300mm
Hjælpemotor 2 x Cummins KTA19-D(M1) Bovpropeller SFT5, 250HK
    Gear Scana Volda 6,57/1
Pon Power
Hovedmotor
Granly Diesel
Hjælpemotorer
Hundested Propeller A/S
Bowthruster og Propellerblade
Scan Volda
Skruehoved, gear samt styring
Nordkøl Kølelast og Fryselast
Proviant- lastkøl
LF Group
Ventilationsanlæg
Brdr Markussen - The Blue Line
Trawlblokke
Alu Design
Styrehusstole
Karstensens Skibsværft
Hovedentreprise

FiskerForum 14/01 2011

© 2017 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia

*/