Besøg vores mobil side
 .

Nybygning S486 Sajoni af Skagen.

I midten af december blev den topmoderne rejetrawler S 486 »Sajoni« døbt ved Toldpieren på Skagen Havn, som i dagens anledning havde samlet mange folk fra nær og fjern. De var mødt op for at besigtige den nye trawler, der propfyldt med det sidste nye i elektronik, udstyr samt udrustning, havde åbent skib på dagen.


S486 Sajoni - Skagen S486 Sajoni - Skagen

Familie og venner samt forretningsforbindelser stimlede sammen om trawleren for at fejre begivenheden og samtidig overværede de Sandra, Josephine og Niclas, der med deres initialer har lagt navn til »SaJoNi«, i fællesskab foretage dåben af S 486 »Sajoni« og som samtidig ønskede fartøjet god vind i årene fremover, som traditionen sig byder.

Festlighederne blev denne glade fredag rundet af fra de to skippere Henrik Terpet og Brian Sørensen´s side, med et populært traktement med lidt godt til ganen fra »Christians Pølsevogn« på kajen.

Første prøvesejlads og fiskeri
Spændingen var selvfølge stor for de to fiskeskippere, der med det nye rejefartøj, ikke kun har fået øget komforten ombord for besætningen, med hvert deres lukaf, men også har fået ekstra last- og produktionskapacitet i et noget større skib. Set i forhold til Henrik og Brian´s anden båd S 386 »Casilo«, som de to skippere har sejlet de sidste fem år.

Forskellen er mærkbar mellem de to fartøjer, hvor »Sajoni« med hele 28 meter i længden og 8,40 meter i bredden, mønstre 4 ekstra meter i længden og 1,40 ekstra i bredden, i forhold til »Casilo« Hvilket giver en noget større lastkapacitet. Det vigtigste er dog ifølge Henrik, at uanset slæbets størrelse, så kan fangsten håndteres indenfor en time. En detalje der gerne skulle øge rentabiliteten yderligere ombord og sikre den fortsatte høje kvalitet af rejerne.

S486 Sajoni - Skagen S486 Sajoni - Skagen

Fiskeriet efter rejer fordeler sig med 30 procent kogte og 70 procent små samt lidt bifangst. Fangsterne landes fortrinsvis i de danske havne i Hanstholm, Hirtshals eller i Skagen, men også ved Smögen ved Göteborg i Sverige, fortæller Henrik videre til FiskerForum.dk.

Med den nye rejetrawler »Sajoni« er mandskabet styrket, så de i dag tæller 12 mand incl. Henrik og Brian. Det er meningen, fortæller Henrik, at »Casilo« bliver sejlet af besætningen og på »Sajoni« fordeler Henrik og Brian vagterne imellem sig, således med start hveranden torsdag og fjorten dag frem, hvorefter der skiftes og besætningen således får en lang periode i land mellem hvert skift. En ordning som alle er tilfredse med.

I samtalen med Henrik, skinner det tydeligt igennem, at man er yderst tilfredse med det nye fartøj, selvom der selvfølgelig har været lidt småjusteringer undervejs, så er målet med det topmoderne og komfortabelt rejefartøj nået i aftalen med Vestværftet i Hvide Sande. Et samarbejde reder og værft imellem, som både har været fagligt og kompetent i et forløb der startede snart tre år siden, da de første streger blev slået på et stykke papir.

henover julenaften har arbejdslivet måtte hvile for en tid, men også kun for en kort stund, for allerede første juledag stævnede »Sajoni« atter ud, denne gang til Skagerrak for at fiske rejer.

Herfra FiskerForum ønsker vi besætning og Henrik Terpet og Brian Sørensen tillykke med nybygningen samt god vind fremover.



Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 28,05 meter Brændolie ~ 47.000 L
Længde pp. 23,98 meter Ferskvand ~ 11.000 L
Bredde mld 8,40 meter Processvand ~ 17.000 L
Dybde shelterdæk 6,50 meter Aptering 6 mand
Tonnage 335 BT

Hovedentreprise: Vestværftet


Maskineri:
Fremdrivningsanlægget er leveret af Granly Diesel A/S
Hovedmotor: Cummins QSK 38, 12 cyl. 746 KW.
Reduktions gear: Heimdal HG 5116, red. 11,6:1 med 2 PTO
Propeller: Heimdal K 600, Diameter ø 2780 mm i ø 2800 mm skruedyse.
2 stk. Cummins QSK 7, hjælpemotorer, 141 KVA, 380 V, 50 Hz.

Hydraulik:
Al hydraulik er leveret af Thyborøn Skibs og Motor A/S
3 stk. split spil 18 tons
1 stk. dobbelte nettromle.
1 stk. enkelt nettromle
1 stk. takkelspil
1 stk. fortøjningsspil
2 stk. hjælpespil
1 stk. lossekran. TMP 900
1 stk. Hydraulisk køregalge for flytning af 3 blokke
1 stk. 160 HK hydraulisk drevet Hundested SFT4 bovpropeller
Thyborøn trawl computer

Styremaskine:
Komplet- Scan-Steering MT 1600
Leveret af AS:SCAN, Hvide Sande

EL installation:
380 volts elektrisk installation designet og monteret Af Vest-EL, Hvide Sande.

Elektronik:

NAVTEAM leverer en TOTAL-ELEKTRONIK-PAKKE inklusiv; Navigation, GMDSS, Kommunikation og Fiskesøgningselektronik.

NAVTEAM er specialist i det Japanske top-kvalitetsmærke JRC (Japan Radio Co.) som er et 100-år gammelt velkendt mærke Og som i særdeleshed i det professionelle storskibs, arbejdsbåds og fiskerisegment gør sig gældende på verdensplan.

Brian Sørensen og Henrik Terpet er særdeles erfarne fiskeskippere og de har for længst set lyset i at benytte Japansk topkvalitet når det bedst. Det er 3. gang de to gæve Skawbo’er udruster et fiskeskib med en JRC elektronikpakke leveret fra NAVTEAM. Deres første S.386 Casilo fra 2005, samt deres anden S.386. Casilo fra 2010 samt deres kommende nybygning S.486 SAJONI.

De er meget kvalitetsbevidste i eet og alt –deres daglige/ugentlige fangster af søkogte rejer går for at være den absolutte bedste kvalitet af rejer der overhovedet lande. Det skinner igennem i deres valg af udstyr og grej til deres nye fartøj.

Udover høj kvalitet og driftssikkerhed får det også de sidste nye teknologiske landvindinger med om bord på deres nybygning; Blandt andet JRCs nye MFD JMR-9200 (Multi Function Display Radar med indbygget ECDIS (ECDIS er et myndigheds godkendt elektronisk søkortsystem) til at højne sikkerhed i navigationen. Samt imødekomme de kommende udstyrskrav til fiskefatøjer.

Endvidere får de JRCs nye 4. generations strømlog JLN-652BB som viser havstrømmens retning og hastighed i 50 strømlag under skibet. Dette sikrer optimal viden under fiskeriet om strømforhold ved bunden samt en vigtig information ved udsætning og bjærgning af Trawl.

Navigation
Radar, JMR-9210-6-XN
Radar Accessories, JRC
GPS Compass, JLR-21
Plotter
Autopilot
AIS, JHS-183
Wind Indicator, SCH-810

JRC Communication
VSAT, V60G
Mini- SAT C, JUE-95SA
MF/HF, JSS-2150
VHF DSC, JHS-770S
GMDSS VHF, ACR-2828
Navtex, NCR-333
BNWAS, BW800
EPIRB, ACR-2842
AIS SART, TRON-850 37
Mobile Communication, DECT
Radio, ICOM
Intercom, CIS3000
Sat TV, i6PE
Radio Entertainment

JRC Fishing
Fish Finder, JFC-180BB
Doppler Log, JLN-652BB

Ismaskine og kølesystem, skælismaskine:
Kølelast, fryseanlæg og skælismaskine leveret og monteret af Lemvig Maskin og Køleteknik.

Overfladebehandling:
Sandblæsning og metallisering og opmalet i Hempel skibsfarver.

Dæksudstyr og fiskehåndtering:
Fabriksanlæg til rejer og fisk er leveret af InTech i Brønderslev

Fiskegrejer:
3 stk 2.100 masker komplette trawl, med riste til rejefiskeri, Selstad Nordtrawl Skagen.
Trawlskovle og rulleklump, Thyborøn Trawldoor



Fremdrivningsanlæg
Fremdrivnings- og generatoranlæg
Generatoranlæg
Propelleranlæg

Styremaskine

Bowthruster
Komplet rejefabrik
Komplet rejefabrik
Ismaskine, fryseanlæg og kølelast
Ismaskine, fryseanlæg og kølelast
Elektronik og elektronikinstallation
Elektronik samt elektronikinstallation
Vest-El
El installation

Trawlskovle og rulleklump
Ismaskine, fryseanlæg og kølelast
Ismaskine, fryseanlæg og kølelast

Hovedentreprise

FiskerForum 6. Januar 2018

© 2018 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia