Besøg vores mobil side
 .

Nybygning S349 Gitte Henning, hurtig skibshandel gav nye muligheder .

Forhistorien til S 349 »Gitte Henning«, der sidste lørdag majestætisk ankom til Skagen Havn, med det danske sommervejr som kulisse. Er en solstråle-historie på mere end én måde, der gjorde netop denne dag uforglemmelig.


S349 Gitte Henning - Foto: RCS S349 Gitte Henning - Foto: RCS

På broen af »Gitte Henning« stod Henning Kjeldsen, skipper og ejer af nybygningen fra det norske værft Kleven - Myklebust Verft med design og tegninger fra SALT Ship Design. En pragtfuld tur ind til toldpieren i Skagen, hvor tusindevis af interesserede var samlet i spændt forventning, om at komme om bord på Danmarks største pelagiske trawler »Gitte Henning« og besigtige det ypperste som fiskeriet kan fremmane for tiden.

Selv er skipper Henning Kjeldsen mere beskeden, når fartøjet skal omtales og nok mere interesserede i at fortælle historien om hvorledes denne mastodont i dansk fiskeri egentlig blev til.

Tilbage i 2012 bestilte Henning Kjeldsen en nybygning i Kleipeter i Litauen, en større båd der kunne laste hele 3200 tons fisk. Designet og tegnet af Wätsilä Norge. Et fartøj, som fra første færd ikke stod mål med den nordjyske fiskers forventninger. Men istedet for at ærgre sig, kom en hurtig handel med et islandsk rederi istand.


S349 Gitte Henning - Foto: H.Hansen S349 Gitte Henning - Foto: H.Hansen

Der blev gjort en byttehandel, hvor islændingenes »Beitir« indgik i handlen. »Beitir« fik en ordentlig overhaling i Polen. Den blev sandblæst og metalliseret samt malet, hvorefter den næsten ugenkendelige »nye Gitte Henning« kom til Thyborøn. Her blev der fra bankens side sat spørgsmålstegn til handlen, hvor Henning Kjeldsen stod med en nyrenoveret og fuldt elektronisk udrustet fartøj, men som på bogen var 20 år gammel.

Bankens skepsis er siden blevet gjort til skamme. For som Henning Kjeldsen skriver i sin bog om rederiet Gitte Henning AS, fiskede »nye Gitte Henning« for 240 mio kroner første år og året efter landede man ikke mindre end 56.000 tons fisk, så jo - båden kan fange fisk trods sin, efter bankens mening, høje alder. (Den ligger nu til salg i Skagen under navnet »Gitte« og kan købes).

Vigtigst i valget af nyt fartøj, som blev bestilt ved samme lejlighed for tre år siden, var samarbejdet med SALT Ship Design i Norge. Her var samarbejdet i højsædet, med Henning Kjeldsens gode ven, nu pensionerede skibsdesigner Karl Sandvik, der sammen gravede sig ned i fjorten dage, hvor der næsten ikke blev snakket andet end skipsdesign og udrustning samt indretning.


S349 Gitte Henning - Foto: H.Hansen S349 Gitte Henning - Foto: H.Hansen

Med et flot resultat, der både tænkte nyt, så anderledes ud, uden at stikke helt af og som indeholdt det som en topmoderne trawler, skal have om bord. Trivsel, komfort samt sikkerhed for skipper og besætning samt udstyr og udrustning, der står mål med det krævende fiskeri. Dette sammen med en grøn linje i forlængelse af det bæredygtige fiskeri og en driftøkonomisk, brændstofbesparende løsning med mindre forbrug og færre udledninger. Flere ting er optimeret om bord, som eksempelvis Blueline´s blokpakke, der blandt andet indeholder den største trawlblok som firmaet nogenside har leveret, og over til kølingen, der har haft højeste prioritet, så kvaliteten af fisken kunne forbedres ved landing og afregningsprisen tilsvarende holdes oppe. Størst og bedst, i en positiv betydning, syntes at være lykkedes til fulde med nybygningen S 349 »Gitte Henning«.

Det kommer da også et tilfredst smil om læben, da Henning Kjeldsen overfor FiskerForum kan fortælle, at fartøjet skyder halvanden mil hurtigere og det med samme forbrug, som forgængeren. Lasten er samtidig forøget til 3700 tons og dybdegangen reduceret, så »Gitte Henning« om nødvendigt kan lande fisk i både Thyborøn og Hanstholm udover Skagen.

»Gitte Henning« landede fredag den 18. maj i Thyborøn hvorefter turen gik til Doggerbanke område 1 efter tobis. De sidste fjorden dages gode fiskeri her, trækker i den nordjyske fisker, der nu igen vil have vand under kølen.

S349 Gitte Henning - Foto: FiskerForum S349 Gitte Henning - Foto: FiskerForum

En uforglemmelig dag, blev det ved åbent skib arrangementet på Skagen Havn. For hele familien kunne sammen fejre nybygningen og måske endnu vigtigere, var Henning´s far Erik Kjeldsen med under sejlturen fra Hirtshals til Skagen, trods sygdom. Det blev den sidste tur for en gammel fisker på knapt 80 år, der med denne tur fik rundet en flot karrierer af indenfor fiskeriet, inden han gik bort mandagen efter.

Der skrives meget om fiskeren fra Skagen, men et må man lade ham, han har gjort det godt på sin egen jyske måde og han udstråler samtidig en vilje og lyst til dansk fiskeri, man kun kan misunde ham. På sin egen uhøjtidlige måde sætter den nordjyske fisker ting igang og giver unge fiskere mulighed for en god start i fiskeriet. Et godt forgangsbillede på en fisker, der med ærmerne smøget op har vist vejen for alle andre.



Herfra FiskerForum ønsker vi besætning og skib god vind fremover.

Kilde: Henning Kjeldsen
FiskerForum.dk

Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 90,15 meter Brændolie 600 m³
Længde PP 81,00 meter Ferskvand 100 m³
Bredde moulded 17,80 meter Ballast tanke 800 m³
Dybde hoveddæk 10,30 meter RSW-tanke 3.600 m³
Tonnage 4.624 BT Beboelse 13 mand

Design: SALT

Prøvetursfart/gennemsnit: 16,50 knob
Class: DNV GL + 1A1, Fishing Vessel (S)


Hovedmotor
Hovedmotor, propelleranlæg, generatorsæt
Hovedmotor
Gearbox & thruster
Hovedmotor
Dæksudrustning, wincher, kraner
RSW, Vacuum og pumpesystemer
RSW, Vacuum og pumpesystemer
Trawlskovle
Trawlskovle
Seaquest fiskepumpeudstyr
Fiskegrejer
Trawlskovle
Trawlblokke
Lemvig Maskin og Køleteknik - Gangway
Teleskop gangway med drejerepos
Skibsdesign
Skibsdesign
Elektroinstallation
Elektroinstallation
Kleven - Myklebust Verft
Hovedentreprise

DÆKSMASKINERI:
Leveret af Karmoy Winch AS
Trawl Winches, 2 x 91 t
Net Drums, 2 x 148 t
Purse Seine Winches, 2 x 43 t
Midline Winch, 82 t
Karm Giant Tristar, 40 t
Deck Crane, 5t@18m
Deck Crane, 4t@12,5m
Netstacker Crane, 7,0t@14,6m
Fish Pump Crane, 5t@10m
Trawl blokke, Brdr. Markussen, Blue Line

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Main Engine 1, MAK M-6-32
Main Engine 2, MAK M-8-32
Shaft generators 2x2000KW (2500KVA)
Propeller Plant, CAT Propulsion D = 5000 mm
Propeller Nozzle, CAT Propulsion L/D = 0,5
Aux Engine No. 1, CAT 3512C 1700 ekW
Aux Engine No. 2, CAT 3512B 1360 ekW Emergency Generator, CAT C9.3 238 ekW Tunnel Thruster (Fwd)
Brunvoll - FU74LTC2000 1400 kW Tunnel Thruster (Aft), Brunvoll - FU74LTC2000 1400 kW
Gearbox : Brunvoll Type ACG TS1400
Rudder, Rolls-Royce - FBH 3300
Steering Gear Rolls-Royce - SR742 FCP

FISKETANKE / FISKEBEHANDLING:
RWS System, MMC 3 x 1300 kW
Vacuum Pump System, MMC 2 x 4,2 m3
Water Separator, MMC Double
Ozone System, MMC
Fish Pumps, Karmøy Winch 2 x

INDRETNING MM:
Enkelt mandskamre til 13mand
Hospital

ELEKTRISK og ELEKTRONIK:
Elektro: Alle installationer er udført Braattvaag Electro.
Elektronik leveret af Furuno Norge og Simrad
og installeret af Braattvaag Electro.
Eltavler og Brokonsoller, leveret og monteret af Braattvaag Electro.

FISKEGREJER:
Fiskegrejer, leveret af Thyborøn Trawlbinderi
Travlskovle, leveret af Thyborøn Trawldoor


FiskerForum 25. Maj 2018

© 2018 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 6022 0946 Cookie- og privatlivspolitik