Besøg vores mobil side
 .

Nybygning S144 Themis, nybygning til industrifiskeriet og de pelagiske arter.

I midten af januar måned i år, var der festdag hos den svenske fiskerfamilie Ryberg. Her navngav man familieselskabets nybygning, den 63 meter lange pelagisk båd »Themis«, ved Karstensens Skibsværft i Skagen. Ryberg fik ved denne lejlighed tilført Themis Fiskeri A/S et helt nyt, højeffektivt og yderst produktivt fiskefartøj i portefølgen. Themis har i skrivende stund lavet sine 3 første fisketure som bragte 3 fyldte laster brisling fra Østersøen på under 4 uger.


S144 Themis - Foto: RCS S144 Themis - Foto: RCS

Selvom familien Ryberg er svensk er selskabet Themis Fiskeri A/S pæredansk og registreret i Danmark med et fiskeri, der foregår fra Skagen under havnekendingsnummer S 144 »Themis«.

Den svenske fiskerifamilien trækker da også tråde, helt tilbage til en dansk forbindelse i det forrige århundrede, hvor en dansk købmand fra Helsigør flyttede til den svenske skærgårdsø Rörö, der ligger Nordvest for Göteborg. Købmandsdatteren Mariana Grönbeck blev dengang gift med Andreas Ryberg, og herfra stammer Rybergsslægten på Rörö. Så de danske aner trækker sig flere hundrede år op til vor tidsregning.


Fiskeblod i årene og et forretningsgén fra købmanden
Den dansk / svenske forbindelse blev i 2011 sluttet, da »Themis« blev dansk og Themis Fiskeri A/S blev registreret i Danmark. Trods den danske forretningsadresse, bor og lever familien Ryberg dog fortsat på denne skønne svenske ø Rörö i den svenske skærgård, hvor totredjedele af øen er udlagt som naturreservat. Igennem de sidste mere end ethundrede år har familien Ryberg samarbejdet med danske virksomheder, så adresseskiftet for virksomheden var nærmest et naturligt næste skridt i udviklingen af det store fiskeriselskab.

Om fiskeriet har fiskeskipper Björn Ryberg udtalt, »vores tidligere fartøj kom ikke i mål med at fiske hele kvoten af sperling sidste år. Men med det nye fartøj, er vi rigget til at fiske med dobbelttrawl og sammen med de øvrige forbedringer og optimeringer ombord, skulle vi gerne komme i mål med at få udnyttet kvoterne betydeligt bedre i år.

»Themis« skal i følge Björn Ryberg hovedsageligt fiske efter industri- og proteinfisk som, brisling, tobis og sperling, samt nogle mindre kvoter af sild og makrel. Håbet er, at rederiet nu med et større fartøj og en betydeligt mere effektivt fiskeri, skulle have chancen for at fange endnu flere fisk, når de er tilgængelige. »Det vil give os yderligere tid til at fiske sperling og forhåbentligt med endnu større fangster til følge,« forklarer Björn Ryberg overfor Kystmagasinet.no

Ryberg oplyser videre, at det i år bliver vigtigere end sidste år, at lykkedes med at nå kvotemålet for sperling. For Ryberg regner ikke med, at industrifiskeriet efter den lille tobis, bliver tilsvarende godt som sidste år, hvor kvoten lød på 450.000 tons. Dette betyder blot, at man i år skal fylde op med andre arter. Derfor er det utroligt vigtigt, at kvotemålet for den lille sperling nås, trods det faktum at den er noget vanskeligere at fange.

S144 Themis - Foto: RCS S144 Themis - Foto: RCS

Nordisk Mester i brislingefiskeriet
»Themis« er kendt som Nordens største på brisling. Hvilket blev bekræftet sidst år, da den gamle »Themis« nåede 9.837 tons brisling. Imponerende fangsttal, hvor specielt brislinge fangsterne har skilt sig ud, som værende, hvis ikke dén største, så én af de største på brisling ikke kun i Norden, men i hele Europa.

Topmoderne og supereffektivt fartøj
Det gamle fartøj fra 1986 bygget på Marstal Stålskibsværft A/S, er nu solgt og har fået navnet L 106 »Monsun«. Nye »Themis« bliver en drøm at sejle, med alle mulige tænkelige faciliteter og ekstravagant komfort ombord samt dertil det nyeste og mest moderne elektronik på broen med skalérbar kæmpedisplays som absolut toppen af det hele.

Dertil skal lægges, at udover teknologiske landvindinger ombord, har man fra rederiets side også lagt vægt på, at skibet skal være miljøvenligt bygget med et væsentligt reduceret brændstofforbrug med kraftigt reduceret udledninger på 30 procent af Nox og Sox gasser.

Ligeledes er der blevet plads til at genindvinde overskudsvarmen til opvarmning af hele skibet. Strømbesparende Ledlys findes overalt samt elektriske winches der bruger 70 procent mindre strøm og trawl, som er energioptimeret med wirene byttet ud med det noget lettere og stærkere Dyneema fiber. Et grønt skib der udlukkende fisker bæredygtige bestande og som på området sikkerhed, komfort og energioptimering må siges at være i eliten af dansk fiskeri.

Valget af netop Karstensens Skibsværft som leverandør af nye Themis var ikke svært, vi end ikke overvejede andre værfter forklarer Anders Ryberg til FiskerForum, vi har fulgt med i de mange seneste nybygninger fra værftet, og vi var enige om at det var her det skulle være. Og vi blev ikke skuffede over dette valg, ved indgåelse af kontrakten fik vi et leveringstidspunkt, og en økonomiplan, og alt holdt som forudsat. Samarbejdet under hele projektet har været super, og vores nye fartøj er nøjagtig som vi ønskede det slutter Anders Ryberg.

S144 Themis - Foto: RCS S144 Themis - Foto: RCS

»Themis« er 63 meter i længden og 12,80 meter i bredden og har plads til en besætning på 6 mand. Så selvom skibet er dansk med svenske ejere, så forklarer skipper ombord Björn Ryberg overfor Kystmagasinet, at det istedet burde være internationalt, da besætningen består af en svensk skipper, men har også både danske, svenske, litauiske og færøske besætningsmedlemmer. Mere internationalt kan det næsten ikke blive.

Faglig kompetancer opgraderes løbende for besætningen.
For Björn Ryberg er besætningen yderst vigtig og altafgørende forklarer han. Vi har et homogent mandskab med den rette indstilling, hvilket er alfa og omega for et fornuftigt driftsresultat. Dette samt behagelige og komfortable forhold for alle ombord, er også vigtig en detalje og faktor for bedre trivsel og en god stemning ombord. Alt sammenlagt giver det de optimale rammer og forhold til et godt bundlinjeresultat, med et driftigt og veldrevet fartøj som »Themis«.

FiskerForum ønsker Rederi, besætning og skib tillykke med et »god vind fremover«.

Kilde: Karstensens Skibsværft A/S og Kystmagasinet
FiskerForum.dk

Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 63,00 meter Brændolie 300 m³
Længde PP 55,90 meter Ferskvand 20 m³
Bredde moulded 12,80 meter Forepeak 55 m³
Dybde hoveddæk 5,30 meter RSW-tanke 1.460 m³
Dybde shelterdæk 7,80 meter Beboelse 12 mand
Scantling dybgang 7,00 m
Frame spacing 600 mm
Tonnage 1.568 GT

Design: Karstensens Skibsværft A/S

Prøvetursfart/gennemsnit: 15,8 knob
Skrog : bygget af Nauta Shipyard, Gdansk. Poland. Class: DNV-GL, +1A Fishing Vessel E0 TMON, hull: Ice-C.


Hovedmotor
Hovedmotor og propelleranlæg
Westdiesel
Generatoranlæg
Rapp Marine, Dæksudrustning
Dæksudrustning
Seaquest fiskepumpeudstyr
Dækskraner og fiskepumper
Elektronik
Elektronik
Elektronik
Elektronik

Brislingetrawl
Cosmos Trawl
Trawl og fiskeposer og Dynice produkter
Trawlskovle
Trawlskovle
Karstensens Skibsværft
Hovedentreprise

DÆKSMASKINERI:
Electric winches: - leveret af Rapp Marine, hovedsystem:
3 x Trawl winches 60,0 t
2 x Fish hose reel.
Komplet drev system leveret af Rapp Marine, inklusiv ABB frequency konvertere.

Fiskepumper leveret af Sea Quest, Killybegs, Irland:
2 x Sea Quest fiskepumper, 18”.

Dækskraner: - leveret af Sea Quest:
1 x Fordæk kran, 4 tons x 16,0 m.
1 x Fiskepumpe / netkran agter, 4 tons x 12,0 m.

HP hydraulics: Komplet drev system (2 off) til kraner, repsektiv fiskepumper og tilhørende udstyr leveret af Rapp Marine:
3 x 87 kW pumpe-unit.
2 x 50 kW pumpe-unit.

Trawl blokke, Brdr. Markussen, Blue Line
Anker og kæder, AC-14, leveret gennem Max Fodgaard.

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmaskine: MaK 6M32C, 2999 kW @ 600 rpm.
Propeller : Caterpillar Propulsion MPP 950, d3800 mm.
Reduction gearbox: Scana Volda ACG-750K, 130 propeller rpm.
Shaft alternator: Cummins AvK DSU 99 K1/6 W, 1650 kWe / 2062 kVA @ 1200 rpm.
Hjælpemotorer: 2 x WDM 600 anlæg baseret på Mitsubishi S6R ydende 600 kWe ved 1800 rpm / 60 Hz

Styremaskine: Rolls Royce Tenfjord SR622 FCP – 170 kNm.
Ror: Rolls Royce high-lift.
Thrusters: 2 x Brunvoll FU-45-LTC-1375, 465 kW / 632 HP.

Start luft compressor.: Sperre HL2/77.
Fuel olie separator: Alfa Laval PA 615.
Smøre olie separator: Alfa Laval PA 615.
FO transfer pumper: 2 x Bombas Azcue.
Remote sounding: MCS.
Pumps: Main engine cooling: Bombas Azcue.
Deckwash-, fire- and
bilge pumps: Bombas Azcue.
Hydraulisk køling –
Lastrum kølepumper: Bombas Azcue.
Box kølere: GEA Bloksma (alle motor og hovedkomponeter er FW kølede).
Spulepumper: Ellehammer.
FW osmosis: ENWA.
FW pressure sets: 2 x Bombas Azcue.
Varmtvands tank: OSO, 200 l/ 2x15kW.
Toiletpumper: 2 x Bombas Azcue.
Spildevandssytem system: Jets.


FISKETANKE / FISKEBEHANDLING:
RSW-system: 2 x MMC, each 640kW.
Circulation pumper : 2 x 500 cum/h
Condenser pumper : 2 x 195 cum/h

RSW cirkulationasystem med fjernbetjent RSW-ventiler gennem MMC control system.
Actuators for ventiler: Eltorque (Lyng).
Vacuum-system: MMC:
4 x 66 kW compressor units.
2 x 3200 l tanks.


REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING:
MOB-båd: Palfinger/Noreq RRB500.
MOB-båd davits: Palfinger/Noreq NPDS 1300H.
Redningsflåde: 2 x Viking, 16 pers.
Vandtågeanlæg system: Wilhelmsen.
Brand detektorer: Consilium.


INDRETNING MM:
Styrhus: Karstensens.
Indretning: Maritime Montering, Norway.
Møbler: Maritime Montering / Ekornes, Norway.
Styrhus stole : Nor-Sap 1600.
Ventilationsanlæg: Aeron.
Vinduer: van Wingerden.
Vinduesvisker: Wynn.
Messeudstyr: Beha, Norway.


ELEKTRISK:
LED navigationslys: Lopo light.
Projektører: 2 x SeeMatz (electric remote controlled).
Tank niveau control: Mobrey alarms.
Elektrisk montage: KS Elektro A/S.
Power management: Deif Delomatic 4 PMS system.
Main switchboard: ScanTechnic, Danmark.
Central UPS: 99 kVA.
Alarm panel: Marine Control Services (MCS).


ELEKTRONIK:
Fuld elektronik pakke (navigation, fiskesøgning og kommunikation):
Leveret af Furuno Sverige og Simrad
Alle installationer er udført af KS Elektro.

Hovedelementer:
LF sonar: Furuno FSV-25S.
LF sonar: Simrad SU93
MF sonar: Furuno FSV-85.
Ekkolod: Furuno FCV-2100.
Furuno FCV-1900.
Furuno FSS-1.
3D sonar: WASSP 160 kW.
Net monitor: Marport, 4 hydrophones.
Trawl sonar: Simrad FM90 (multibeam omni).
Fangst sensors: Marport.
Radar 1 (3 cm): Furuno FAR3210, kort radar med Ecdis.
Radar 2 (3 cm): Furuno FAR3210.
Radar 3 Furuno DRS4D-NTX solid state.
Ecdis: Furuno FMD3200.
Plotter 1: Olex, 3D.
Plotter 2: Sodena.
Plotter 3: Penta.
Plotter 4 x 2: MaxSea, TimeZero.
Gyro compass: Simrad GC80.
Autopilot: Simrad AP80-system.
V-sat communication: Sailor.
Sat-TV system: Intellian.
GMDSS: Furuno equipment for A3 navigation.
VHFs: Furuno.
Wheelhouse monitors; Olorin, 55”
Hatteland, 24”.
Monitor switching: Furuno VideoWall.
Autotrawl system: Rapp Marine PTS Pentagon.
ME remote control: Caterpillar Propulsion.
Intercom: PhonTech.


FISKEGREJER:
Total Dynice pakke bestående af:
3 x Dynice warp
Dynice Data kabel
Dynice til kranerne
Dynice breidler
1216 mtr. Gloria Hexa med skarpsildspose.
Leveret af Cosmos Trawl

Brisling trawl
Leveret af Nordsøtrawl, Thyborøn

Type 22VK Bluestream, Pelagic, 15 Kvm, specialdesignet travlskovle
Leveret af Thyborøn Trawldoor


Teknisk beskrivelse, engelsk

The hull is built in steel with two continuous decks; main deck and shelter deck, and with long forecastle- and boat decks. Wheelhouse, boat decks, funnel and masts are built in aluminium.

Hull shape is of round bilge construction with bulbous bow and stern skeg, flared stem and transom stern.

Below main deck the hull is subdivided into the following watertight compartments: Forepeak, sonar-/thruster room, insulated RSW-tank section with central room for RSW pumps- and manifolds, engine room with main engine connected to one reduction gearbox with one, ducted propeller and aftpeak with fuel- and lub oil tanks.

On main deck the hull is arranged with: Forepeak, store room, RSW-hold/trunk section with central corridors, forward containing vacuum pump room and midship RSW-machinery room. Abaft hold section SB accommodation area, PS/CL engine store/workshop, control room, switchboard room hydraulic room and all aft PS/CL store with steering gear and SB store. On shelter deck arrangements are: Store room in forepeak, generator room and aft/under forecastle store room. Abaft forecastle fish receiving deck, with centre deck house with water separator and hatches for the 9 RSW-tanks.

Abaft midship, full width superstructure. Accommodation in superstructure and on main deck is arranged with: 6 2-bunk/single crew cabins and hospital, all with en-suite toilet/shower facilities, oil skins room, changing room with duty mess, laundry, trim room and stairways and corridors. In order to create best possible design for low noise, the accommodation is located as far away from the propeller as possible. In addition a number of constructive steps are made, in order to create a low noise level.

PS of superstructure contains a large trawl workshop.
Abaft superstructure trawl deck with 2+2 net drums in waterfall arrangement. At transom 2 sets of hydraulic stern gates and hydraulic operated guiding pins.

On forecastle deck, anchor- and mooring winches in dedicated house, together with mooring equipment. Abaft of this, roll reduction tank and forecastle deck. Forecastle deck is connected with boat deck aft, by walkways SB and PS. On forecastle-/boat deck level main foredeck crane is mounted.

On boat deck abaft midship, deck house in centre. Accommodation in deck house with: Day room/lounge, mess room, galley with provision room (and separate fridge-/freezer rooms) and stairways and corridors. PS fan room for ventilation for engine rooms and hydraulic pump room, as well as exhaust trunks.

Abaft deck house (on boat deck), 3 off trawl winches. All aft PS fish pump deck, with fish pump and hydraulic hose reel. Integrated in aft ship construction and boat deck is also trawl gallow, which accommodates 3 main towing blocks as well as tail-end and top line blocks. Net sounder winch is fitted on top of gallow. Wheelhouse on top of deck house, with 360° view. Funnel with deck PS. All as shown on general arrangement.

Design principles for main engine / auxiliary arrangement are as follows: On reduction gearbox, 1 Power-Take-Off, mounted with a shaft alternator, producing 1650 kWe.

To supply additional electric power, the vessel is fitted with 1 auxiliary engines / gen-set and 1 auxiliary/harbour gen-set, each producing 600 kWe. During heaving/shooting operations at fishing, when the vessels electrical winch system is in use, the gearbox PTO will be clutched in, and electric power will be supplied from the shaft alternator. When there is demand for full power on the winch(es), there will normally not be same demand for power on the main engine. Following the main engine will be power source for both propulsion and winch system.

Winch system is of electrical type, with re-generation of power ie during shooting.
During normal towing, the shaft alternator will/can be disengaged (from switchboard), and the electrical power will/can be supplied by either of the gen-sets. The 2 gen-sets will be able to connect into main switchboard, controlled by the vessels DEIF Power-Management-System. Further on bus-bar breaker is fitted in main switchboard, allowing aft thruster to be fed off shaft alternator and forward thrusters and vessels hotel load off the diesel generator sets. Electrical power system is fitted for sliding frequency (60-50 Hz), by means of frequency converters for 400/440 V and static converter/UPS for stable 230 V supply. This will allow main engine and propeller rpm to be reduced with 17%. Above designs and systems ensures an economical running profile of the vessel.



FiskerForum 6. April 2018

© 2018 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 6022 0946 Cookie- og privatlivspolitik