Besøg vores mobil side
 .

RI 568 Jette Mona

I fredags blev RI 568 Jette Mona døbt og forventes afleveret til Fiskeskipper Verner Møller i kommende uge, som også har hovedpart i RI 468 Juli-Ane.

alt Billedtekst

RI 409 Karen Kinch, H 276 Savannah, RI 268 Jette Mona II og RI 568 Juli Ane II er alle blevet ophugget i forbindelse med FAS2-pakken. Ophugningerne medførte et tilskud, som skulle geninvesteres i fiskeriet, så Verner Møller fik for et års tid siden bestilt nybygning nr.286 fra Vestværftet.

”Vi bestilte et nyt fartøj, for at få en bedre driftsøkonomi, og det var muligt i forbindelse med brændstofpakke FAS2, hvor vi var tvunget til at geninvestere vort tilskud i et projekt, som kunne dokumentere en reducering i kapaciteten og en brændstofbesparelse på minimum 30%, ” siger Fiskeskipper Verner Møller.

Skibet er udrustet, så det både kan fiske efter rejer, og fiske med to-trawl. RI 568 Jette Mona starter med at fiske med to-trawl efter konsum, og venter med rejefiskeriet indtil priserne på rejer forhåbentlig bliver bedre. ”Vi må tro på, at bølgedalen snart er ved at have ende, og priserne på rejer, vil stige igen,” siger Verner Møller.

alt Billedtekst

Fartøjet er også en del af den internationale samarbejdsaftale North Sea MSC, hvor 8 danske to-trawlsfartøjer har indgået samarbejde med hollandske trawlere og virksomheden Ecofish, som er de første, der har fået MSC-certificeret deres fiskeri efter netop aftalens omdrejningspunkt, Nordsørødspætten.

”Jeg håber at komme til at sejle med begge skibe, hvis min besætning da kan bruge mig,” siger Verner Møller med et smil på læben efter en periode, hvor det meste af tiden er foregået på land, hvor nybygningsprojektet er blevet nøje fulgt. Når Verner ikke selv skal sejle RI 568 Jette Mona, bliver Kristian Villadsen skipper på kombi-båden.

Vestværftet blev valgt af to årsager: Design og funktionalitet. ”Når man investerer mange millioner i et projekt, har det også en betydning, at man kan lide udseendet og design, men selvfølgelig kommer skibets funktionalitet i første række.” siger Verner Møller, der mener at Vestværftet mestre en kombination af netop disse faktorer, og er meget tilfreds med skibets opbygning og udseende.

Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 19,99 meter Brændolie ~ 10.000 L
Længde pp. 17,35 meter Ferskvand ~ 1.500 L
Bredde mld 6,00 meter Tonnage 80 BT
Dybde hoveddæk 2,70 meter Aptering i enmands kamre 3 mand
Motorer Propeller
Hovedmotor Mitsubishi S6B3-NPTK Propeller Hundested VP 9, ø 1600
Hjælpemotor 2 x John Deere 6068 TF 258 Bovpropeller Hundested FT-2, 50 HK
Gear ZF W 350, System 9000 clear command

Hovedentreprise: Vestværftet

ZF Danmark
Gear samt kontrolsystem
Westdiesel
Hoved- og hjælpemotorer
Hanstholm Elektronik
Elektronikinstallation
Niels Jørgen Winther Skibselektro
Elinstallation
Hvide Sande skibssmedie
Hydraulikinstallation
Hundested Propeller A/S
Skruetøj & Bovpropeller
Hvide Sande Vodbinderi
Fiske- og rejetrawl
Vestværftet
Hovedentreprise

FiskerForum 23. Juni 2010

© 2017 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia